
In Theater Amsterdam zijn donderdagavond voor de 59ste keer de ADCN Lampen uitgereikt.
De Grand Prix ging naar Pink Chip van DeGiro en UN Women NL, ontwikkeld door bureau Akqa Amsterdam.
TBWA\Neboko en Ace zijn de bureaus met de meeste Lampen: respectievelijk zeven en zes in totaal. De Members Award ging naar 'Niets zo leuk als speelgoed van een ander' van Marktplaats en bureau Happiness Amsterdam.
Vacatures
Adviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGB
Ook productiehuis 100% viel meermaals in de prijzen, met onder meer drie gouden Lampen voor de absurdistische film 'Driving round looking for unknown'.
De feestelijke avond werd gepresenteerd door Quinty Misiedjan en Stijn de Vries. Net als voorgaande jaren was er uitgebreid ruimte voor de vertoning van de winnende campagnes, begeleid door indrukwekkende visual effects waar Theater Amsterdam in zekere zin om bekendstaat. In de Houthavens ging de afterparty tot ver na middernacht door.
TBWA en Odido
TBWA\Neboko sleepte als benoemd zeven Lampen in de wacht, waarvan drie voor 'Het telefoonboekje' van Odido (twee keer brons en één keer zilver). De campagne draait om een fysiek boek in de vorm van een smartphone, met een verhaal in chatstijl om kinderen aan te moedigen hun scherm neer te leggen en meer te gaan lezen.
Ace en YoungCapital
Ace maakte indruk door drie van de zes nominaties te verzilveren voor 'Boomer Energy Drink' van YoungCapital. De campagne introduceerde een fictief energiedrankje genaamd Boomer, om de energie van Gen-Z symbolisch te delen met oudere generaties en zo de samenwerking op de werkvloer te verbeteren.
Grand Prix
De hoogste onderscheiding, de Grand Prix, ging naar bureau Akqa voor de campagne Pink Chip in samenwerking met UN Women NL en DeGiro. Deze 'live beursindex' volgt de prestaties van door vrouwen geleide bedrijven en maakt de financiële voordelen van vrouwelijk leiderschap zichtbaar. De campagne combineert op indrukwekkende wijze -aldus de jury- data, technologie en maatschappelijke impact.
Naast de Grand Prix won het project twee keer goud en twee keer zilver. De campagne gooit overigens niet alleen in Nederland hoge ogen. Ook internationaal, onder meer vorig jaar in Cannes, wist Pink Chip de jury te verleiden.
Members Award
De door ADCN-leden gekozen Members Award werd toebedeeld aan 'Niets zo leuk als speelgoed van een ander' van Marktplaats en bureau Hapiness Amsterdam. De campagne viel op door 'de slimme balans tussen humor en een helder consumenteninzicht' - een combinatie die de harten van de 'creatieve community' wist te veroveren. De campagne wist ook een zilveren en bronzen Lamp te winnen.
Future Student Award
De Future Student Award ging naar 'Kijk vooruit' van Cheyenna op 't Root, Mayke Verberne, Jop Nijsen en Evi Vereijken van Fontys Eindhoven, die met een bronzen Lamp werd beloond. Deze prijs is bedoeld om opkomend creatief talent te stimuleren.
63 Lampen
Na een selectie uit 560 inzendingen en live jurering van 200 finalisten, werden uiteindelijk 63 cases met een Lamp beloond, waarvan acht goud, 21 zilver en 33 brons.
'Ook dit jaar is er in de categorieën Advertising en Craft een gelijk aantal Lampen uitgereikt. De hoogste klassering werd behaald in de categorie Next, met uitzonderlijke gouden Lampen in Production Design (Talent) en Passion Project voor de videoclip 'Driving round looking for unknown'. In Craft mocht hetzelfde project voor Cinematografie goud in ontvangst nemen. De film voor artiest Cero Ismael werd geregisseerd door het jonge regieduo Folkert Verdoorn en Simon Beck van productiehuis 100%', aldus de organisatie.
Alle winnaars zijn hier te bekijken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee