Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoriteit Persoonsgegevens wil einde aan gepersonaliseerde advertenties

Samen met andere Europese privacytoezichthouders spreekt de Autoriteit Persoonsgegevens zich uit tegen gepersonaliseerde reclames.
Cookie
Cookie

De Europese privacytoezichthouders pleiten voor een verbod op het gebruik van trackingcookies om mensen online te volgen en zo gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens, de Nederlandse toezichthouder die de verklaring ondertekend heeft. De Engelstalige verklaring is gestuurd naar de Europese Commissie, dat momenteel nieuwe Europese wetten maakt rondom (online) privacy. 

related partner content for mobile comes here

Tracking cookies

Veel bedrijven die online adverteren, maken gebruik van gepersonaliseerde advertenties om consumenten relevantere reclames voor te schotelen. Om de consument te kunnen volgen, maken de meeste websites gebruik van tracking cookies. Websites mogen alleen tracking cookies gebruiken als de consument hiermee akkoord gaat, veelal door de cookie-pop-up te accepteren. De Autoriteit Persoonsgegevens liet zich onlangs al kritisch uit over tracking cookies. 

Toezichthouder spreekt van manipuleren

In de verklaring aan Europese politici pleiten de Autoriteit Persoonsgegevens en andere toezichthouders nu voor het compleet verbieden van tracking cookies.

In een Nederlandstalige persverklaring legt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, uit waarom. 'Grote techbedrijven en talloze kleinere advertentiebedrijven verdienen goudgeld door ons op internet te bespioneren, dossiers over onze interesses aan te leggen en daarmee advertentieruimte te verkopen aan andere bedrijven. Ze houden bij wat jouw hobby’s zijn, of je op mannen of vrouwen valt, welke ziektes je misschien wel hebt... En dat alles om ons beter te kunnen manipuleren, zodat wij hun producten kopen. Dat zou je pervers kunnen noemen. Zéker bij het bespioneren van kinderen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in