Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze lessen leerden Tempo-Team en StudioM op YouTube

Hun populaire serie over werkplezier werd onlangs bekroond met de grand prix van de jaarlijkse YouTube Works Awards.
YouTube Works Awards 2024
TempoTeam is de winnaar van de grand prix
© Afbeelding: aangeleverd
YouTube Works Awards 2024
TempoTeam is de winnaar van de grand prix
© Afbeelding: aangeleverd

Impact maken met branded content kan lastig zijn, maar met de juiste aanpak zijn mooie resultaten te behalen. Niet alleen op tv en sociale media, maar ook op YouTube, zo weten Tempo-Team en StudioM. Hun populaire serie over werkplezier werd onlangs bekroond met de grand prix van de jaarlijkse YouTube Works Awards.

related partner content for mobile comes here

Tempo-Team is al meer dan vijftig jaar in Nederland actief en uitgegroeid tot het op één na grootste uitzendbureau van het land. StudioM valt onder GroupM en werkt daarom samen met de bijbehorende bureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom. Tempo-Team en StudioM werken sinds 2021 samen om meer Nederlanders bekend te maken met het uitzendbureau en bijbehorende werkkansen. Onder andere op YouTube, in samenwerking met influencer Nesim el Ahmadi.

Vorig jaar bogen Tempo-Team en StudioM zich over de case study die de hoofdprijs op YouTube’s prijzengala zou pakken, namelijk een videoserie over werkplezier. Sebastiaan Spinhoven, creative content director bij StudioM, licht het hoe en waarom graag toe.

Wat is werkplezier?

Tempo-Team kwam erachter dat niet alle uitzendkrachten in Nederland plezier in hun werk hebben. Sommige mensen werken omdat ze moeten werken. Voor het uitzendbureau lag er de uitdaging om zichzelf in de kijker te spelen als een partij waar je werkplezier kunt beleven. Maar wat is werkplezier? En hoe gaan mensen werkplezier associëren met Tempo-Team?

StudioM en Tempo-Team besloten om opnieuw samen te werken met influencer Nesim, en hem te volgen tijdens zijn zoektocht naar werkplezier. Dit resulteerde in een mix van non-scripted reality en scripted improvisatievideo’s waarin Nesim onder andere praat met de directeur van Tempo-Team en werknemers. Een andere influencer ging de straat op om passanten te vragen wat zij belangrijker vinden: werk of plezier.

De videoserie, met uiteenlopende afleveringen, richtte zich op de doelgroep 18-26 jaar met MBO-niveau. Spinhoven: ‘Tempo-Team wilde zes maanden always on zijn met een beperkt budget, dus we hebben goed moeten nadenken over de productiewaarde en het creatieve aspect. We hebben geleerd om niet in advertising te denken maar in contentcreatie. En ook een content overview gemaakt van de kortere en langere typen content die we wilden delen op sociale media.’

Resultaten

Dan de resultaten, want die hebben de vakjury van de YouTube Works Awards dusdanig overtuigd dat de case de grand prix pakte. De videoserie heeft volgens onderzoek van MeMo2 geleid tot een duidelijke stijging in overweging en voorkeur voor Tempo-Team en een YouTube Brand Lift van 13,7 procent – tegenover een benchmark van 4,6 procent. De YouTube-kijker keek gemiddeld 163 seconden naar een aflevering. Liefst 26 procent keek een video volledig af, wat hoog is omdat de meeste video’s zo’n zes minuten duren.

Resultaten waar Tempo-Team en StudioM heel blij mee zijn, sluit Spinhoven af. ‘We gaan dan ook verder met de samenwerking. Er komen nieuwe concepten, want we willen vernieuwend blijven.’ Heeft het winnen van de grand prix van de YouTube Works Awards geleid tot een verandering bij de klant? Jazeker, zegt de creative content director. ‘Er is een verschuiving gekomen in de zin dat er meer mediabudget naar YouTube gaat.’

Spinhoven deelt tot slot tien learnings die StudioM heeft opgedaan tijdens het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van de serie Werkplezier.

Geleerde lessen

1: Maak plezier tijdens het concepten en uitvoeren
2: Als de klant long-form-content belangrijk vindt, maak er dan voldoende budget voor vrij
3: Overleg met andere (interne) specialisten
4: Het draait om het creëren van synergie
5: Geef je YouTube-kanaal de nodige branding
6: Maak de creator (in dit geval Nesim) onderdeel van het projectteam
7: Denk vervolgens zelf ook als een creator
8: Betrek de klant bij het concepten en uitvoeren, niet alleen bij feedbackrondes
9: No shine without friction; het is niet altijd makkelijk
10: Ga interactie aan met het publiek en lees (en leer van) reacties op YouTube

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in