Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Vakgenoten, gaat u rustig slapen’ - De Troonrede van Max Kohnstamm

Aan Max Kohnstamm de eer de laatste Troonrede te geven, op Prinsjesdag zelf. Hij meent dat we Colijn hebben verslaan in onkunde. Kijk maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met innige tevredenheid kijken wij terug op ons beleid in de afgelopen jaren. We hebben de wanprestatie van Colijn uit de jaren dertig weten te evenaren. Sterker: wij menen dat we Colijn hebben weten te verslaan! We kunnen tal van voorbeelden bedenken om onze stelling te onderbouwen, maar we beperken ons tot het fraaiste voorbeeld: de huizenmarkt.

related partner content for mobile comes here

Deze markt heeft enorme impact op tal van bedrijfstakken, dus door op subtiele wijze flinke schade toe te brengen aan de huizenmarkt wisten we onze gehele economie om zeep te helpen. Het scenario was zeer doortrapt, waardoor we grote delen van de Nederlandse bevolking hebben weten te misleiden. Kort samengevat is het als volgt gegaan:

Eerst hebben de hypotheekmarkt volkomen vrij gelaten en de huizenkoper beloofd het voor huizenbezitters veel te gunstige fiscale klimaat tot het einde der dagen te handhaven. Gevolg was een perfecte bubbel in de huizenmarkt. De prijzen vlogen omhoog met tal van amusante neven effecten, die u zich ongetwijfeld nog levendig kunt herinneren.

Vervolgens hebben we alles gedaan om de huizenprijzen in een neerwaartse spiraal te krijgen. Uiteraard zijn we onze fiscale beloften niet nagekomen en minstens even slim: we hebben het afsluiten van een hypotheek vrijwel onmogelijk gemaakt. En passant hebben we het die irritante woningcorporaties onmogelijk gemaakt om in nieuwe woningen te investeren.

Met trots mogen we constateren dat de pijnlijke gevolgen overal zichtbaar zijn: massale werkloosheid in de bouw, architecten hebben niets meer te doen en de toeleveranciers van de bouwbedrijven zijn in ernstige problemen geraakt, om maar een paar van onze successen te benoemen. Hoogst vermakelijk is dat de schade zich inmiddels als een olievlek heeft uitgebreid over onze gehele vaderlandse economie.

Landgenoten, thans is de vraag: hoe lossen we deze door ons zelf geschapen problemen weer op? We hebben de oplossing gevonden: we doen gewoon hetzelfde als de door ons zo bewonderde Colijn: nog verder bezuinigen!

Ter afsluiting citeren wij derhalve gaarne deze grote staatsman: “ Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn."

Max Kohnstamm is marketingspecialist bij SRM

 

‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat?Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.   Alle troonredes leest u de komende weken terug op Molblog.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in