Simpel design en het nieuwe navigeren verhogen webconversie
Waar de techniek Ajax zich voornamelijk richt op een gebruiksvriendelijke ervaring voor internetgebruikers en een versneld ontwikkelproces voor programmeurs, etaleert het ervaren 37signals met een gratis pdf een andere manier van webdesign om juist online conversie te verhogen.
De bijbehorende term is contingency design. Of: webdesign voor wanneer er zaken misgaan bij spel- en typfouten in url's of zoekfunctionaliteiten, onvolledig ingevulde formulieren, koppelingen met databases, enz. Klinkt bijna té logisch voor een 17 pagina's tellend whitepaper. Na een korte zoektocht via Google blijkt zelfs de Nederlandse overheid zich bewust van deze design-filosofie.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaContingency design ligt wat mij betreft net zo voor de hand als de succesvolle case van Heineken die voor het promoten van het merk Murphy's alle webpagina's met een 404-code (Page not found) bij Planet Internet als advertentieruimte opkocht. Verzin het maar eens als eerste!
In Twinkle magazine las ik deze maand ook een artikel van Geert-Jan Smits en Joost Wolzak over geleide navigatie dat bezoekers van webwinkels met een gevarieerd assortiment direct de juiste alternatieven en suggesties aanbiedt. Weer een nieuwe methode om bewust te sturen op online conversie.
En dat optimalisatie om meer te verdienen via het web niet altijd iets hoeft te kosten, bewijst 37Signals. Downloaden dus die 20 regels "for improving and ranking the contingency design at your site".
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid