Overslaan en naar de inhoud gaan

Screenads aan banden op WebAds-netwerk

Online mediabureau WebAds stelt strengere regels in voor het gebruik van ScreenAds op de websites in zijn netwerk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online mediabureau stelt strengere regels in voor het gebruik van ScreenAds op de websites in zijn netwerk.

related partner content for mobile comes here

De beslissing volgt na onderzoek door naar de perceptie van screenads, onder 2000 internetters. WebAds gaat hiermee naar eigen zeggen verder dan de regels die het eerder opstelde voor het gebruik van screenads.

In februari 2004 deed WebAds iets soortgelijks: toen stopte het met het plaatsen van pop-ups. Uit onderzoek van NFO Trendbox bleek namelijk dat 91 procent van de internetters deze advertentievorm als irritant ervaarde. De beslissing lokte veel uit, critici meenden onder andere dat WebAds de beslissing over moest laten aan de exploitanten.

Zover wil WebAds nu niet gaan, het blijft bij beperken.

De weerzin tegen screenads is dan ook een stuk minder dan tegen pop-ups, aldus MeMo2. Volgens het onderzoeksbureau wekken screenads wel irritatie op, maar omdat zij na enkele seconden vanzelf weer sluiten, is de weerstand een stuk minder: Eenderde van de respondenten zou het acceptabel vinden om per bezoek aan een website één screenad te zien.

Overmatig gebruik van screenads voor één product op verschillende websites leidt ook tot irritatie.
Respondenten willen liever niet een advertentie over de tekst van een website heen valt (51,5 procent) en er moet een duidelijke sluitknop zijn (49 procent).

Screenads mogen daarnaast niet te lang duren (38,8 procent); moeten aansluiten bij de behoefte van de bezoeker (21,3 procent) en moeten mooi ontworpen zijn (15,8 procent).

Tjeerd Kooij: 'Wij constateren op sommige plaatsen op het internet een wildgroei aan advertenties. Dat leidt tot onnodige irritatie bij de consument en het is slecht voor de toekomstige exploitatie van websites. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen zich vooral irriteren wanneer voortdurend advertenties over hun scherm schuiven en zij deze soms maar met moeite kunnen afsluiten. Tegelijkertijd constateren we dat de screenad bijzondere creatieve mogelijkheden biedt en bij goed op de doelgroep afgestemd gebruik door internetters als positief wordt ervaren. We hebben daarom besloten het aantal vertoningen van ScreenAds op ons netwerk voortaan strak te reguleren.'

Dat betekent volgens Kooij concreet dat elk unieke bezoeker voortaan maximaal 1 screenad per 10 minuten te zien krijgt, ongeacht op welke website (uit het WebAds netwerk) men zich bevindt. Een screenad mag daarnaast maximaal 10 seconden duren en moet daarna automatisch sluiten.

Ook moeten screenads altijd voorzien zijn van een duidelijke afsluitknop in de rechterbovenhoek, zodat de bezoeker deze direct en zonder zoeken kan wegklikken.

En WebAds adviseert bureaus en adverteerders om in hun online campagnes te kiezen voor een mix waarbij high impact advertentievormen (zoals screenads) worden gevolgd door andere online advertentievormen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in