Zeven manieren om je vraagvoorspelling te verbeteren
Wat moeten retailers en fabrikanten doen om hun vraagvoorspelling te verbeteren? Werkgroep Forecasting van ECR Nederland onderzocht de…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
De werkgroep Forecasting van ECR Nederland, bestaande uit retailers en fabrikanten (waaronder Coca-Cola Enterprises, DA Retailgroup, Grolsche Bierbrouwerij, Heineken Brouwerijen, H.J. Heinz, Jumbo Supermarkten, Kraft Foods, Laurus, Metro Cah & Carry, Nestlé Nederland BV, L'Oreal Nederland BV en Vrumona) heeft samen met Capgemini inzicht proberen te geven in de problematiek van vraagvoorspelling en hoe daar op verstandige wijze geïnvesteerd moet worden. De werkgroep komt daarbij tot de volgende 7 conclusies:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- De betrokkenheid van het commercieel management bij de forecast is een voorwaarde om de logistieke en financiële besturing van het bedrijf op een hoger niveau te krijgen;
- De betrokkenheid van Marketing en Sales bij het opstellen van de vraagvoorspelling is in de praktijk nog relatief gering;
- Ongeveer éénderde van de bedrijven vertaalt de commerciële forecast op regelmatige basis naar een financiële forecast;
- De belangrijkste oorzaken van een onnauwkeurige forecast zijn volgens de industrie: de forecast van promoties (een foutieve forecast van promoties werkt in de totale forecast door), onvoldoende inzicht bij intro-ductie van nieuwe producten en het gebrek aan samenwerking met klanten;
- Nog maar éénderde van de bedrijven heeft op structurele wijze contact met (één of meerdere) klanten over de inhoud van de vraagvoorspelling;
- De meest gebruikte IT-tool bij het maken van de vraagvoorspelling is nog altijd de spreadsheet-applicatie, zoals MS-Excel;
- De meest genoemde knelpunten in de IT-ondersteuning hebben betrekking op een gebrek aan integratie (kop-peling) tussen de verschillende systemen van forecasting, promotieregistratie en voorraadplanning. De conclusies zijn terug te vinden in het boek ‘Vraagvoorspelling: Geen magie maar hard werken’. Het onderwerp demand planning kent de laatste tijd een hernieuwde belangstelling. Vraagvoorspelling en planning waren van oudsher onderwerpen die met name de logistiekelingen en productiemensen aangingen. Echter, bij vraagvoorspelling raken de disciplines Planning en Commercie elkaar. Naast het voorspellen van de verwachte vraag, zal het proces van vraagvoorspelling steeds meer als basis dienen voor het optimaliseren van de commerciële plannen. Voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van de planning van de promotieacties, het optimaliseren van de prijsstelling en het bepalen van de nieuwste omzetprognoses die worden gebruikt voor de financiële planning. Naast de resultaten van het benchmark-onderzoek bevat het boek ook een beschrijving van de samenwerking tussen DA Retailgroep en L'Oréal Nederland , plus een methode om prioriteiten te bepalen bij het opstellen van de vraagvoorspelling. Dit hulpmiddel is ook op de ERC-website te vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid