Overslaan en naar de inhoud gaan

Online profilering goede doelen kan beter

Door matige profilering online lopen veel goededoelenorganisaties mogelijk donaties en donateurs mis.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gezien het enorme aanbod van goede doelen, is naast inhoud en vormgeving vooral de vindbaarheid een zwak punt bij de meeste goede doelen. Alleen WNF, Greenpeace en in mindere mate Artsen Zonder Grenzen vormen een positieve uitzondering.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit een onderzoek naar de online profilering van goede doelen op het gebied van hulp- & ontwikkelingsorganisaties en natuur & milieu, uitgevoerd door het onafhankelijke Amsterdamse onderzoeksbureau WUA! in samenwerking met het filantropievakblad FM.

Er zijn in Nederland zo’n 12.000 goede doelen die actief fondsen werven. Het is voor deze organisaties dan ook zeer belangrijk de potentiële donateurs bewust te maken van hun bestaan en steunwaardigheid, melden de onderzoekers. Goede doelen die geen middelen hebben om uitgebreide promotie- of wervingscampagnes te voeren, zullen zich nadrukkelijk op het relatief goedkope internet moeten profileren. Maar opvallend genoeg blijken maar een paar organisaties te beschikken over een behoorlijke naamsbekendheid en online vindbaarheid. is de internationale hulporganisatie met de grootste actieve naamsbekendheid, maar die naamsbekendheid is slechts 17,5 pct. Met de online vindbaarheid is het niet beter gesteld: slechts 35 pct van de respondenten wist de site te vinden, terwijl toch specifiek werd gezocht naar goede doelen voor ontwikkelingshulp.

De resultaten van het onderzoek naar natuur- en milieuorganisaties vertonen een ander beeld. De websites van het en werden door respectievelijk 77,5 pct en 67,5 pct van de respondenten gevonden, en vormen daarmee een positieve uitzondering. De twee organisaties delen de leiding qua actieve naamsbekendheid met 47,5 pct, maar op de derde plaats scoort Natuurmonumenten nog slechts 12,5 pct.

De combinatie van gebrek aan vindbaarheid en het grote aantal goede doelen leidde in het onderzoek naar de hulp- en ontwikkelingsorganisaties tot grote verdeeldheid in de voorkeuren van de respondenten. Artsen zonder Grenzen werd door slechts 7,5 pct van de respondenten als favoriet aangewezen. In het onderzoek naar natuur- en milieuclubs is de situatie anders. Wereld Natuur Fonds en Greenpeace weten samen al 50 pct van de respondenten te overtuigen. Omdat Stichting AAP en Wakker Dier ondanks een kleine actieve naamsbekendheid toch een aandeel van 10 pct veroveren, raakt het geld hier over veel minder partijen verspreid dan bij de ontwikkelingsorganisaties.

Naamsbekendheid en vindbaarheid alleen zijn niet genoeg om respondenten te overtuigen. In het onderzoek valt op dat de goede doelen gemiddeld het best scoren op imago en beoogde betrouwbaarheid. Bij de ontwikkelingsorganisaties scoort Artsen zonder Grenzen op beide deelaspecten een eerste plaats. Ook wat informatiewaarde betreft heeft het volgens de respondenten de beste website. Toch slaat Artsen zonder Grenzen uiteindelijk slechts 7,5 pct van de respondenten aan de haak. De website scoort minder goed op eerste indruk en vormgeving, wat als gevolg heeft dat bijna een derde van de bezoekers direct besluit af te haken om verder te zoeken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in