Overslaan en naar de inhoud gaan

Alfred Levi: 'Recessie is een zegen'

Recessie biedt veel meer perspectieven dan somber staren naar een markt die niet meer beweegt, zegt Alfred Levi van 3MO in zijn column in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk is het vervelend voor marketeers, dat alle mechanismen die we tot voor dit jaar als vanzelfsprekend hadden gehouden, toch niet zo vanzelfsprekend blijken.

related partner content for mobile comes here

Levi legt in een rijtje uit waarom de recessie zo slecht nog niet is voor het marketingvak. Zo pleit hij voor meer accountability en meer onderscheidend vermogen, maar het meest prikkelende is evenwel deze:

‘Het gemak waarmee elke marketeer na drie jaar werkervaring zichzelf wijs genoeg achtte om voor zichzelf te beginnen en de wereld zijn diensten aan te bieden tegen een uurloon dat een veelvoud is van een regulier dienstverband.

‘Met een daghonorarium van 1.200 euro per dag is 70 dagen werk genoeg om een minimaal vergelijkbaar salaris te realiseren. Kun je lekker drie maanden werken en negen maanden vrij zijn. Of in één jaar zoveel verdienen, dat je het jaar daarop een sabbatical van een jaar kunt nemen. Ik gun het iedereen van harte, maar het is een vreselijke degradatie van het marketingniveau. En in een overspannen arbeidsmarkt (veel vraag, weinig mensen) kwam het groeiend leger van ZZP’ers er nog mee weg ook.

‘Laten al die mensen, die nu hulpeloos zoeken naar een klusje, nog eens echt bij zichzelf te raden gaan en een goede 10 tot 15 jaar nemen om echt iets van het vak te leren, voor ze als adviseurs of experts tegen hoge vergoedingen hun diensten gaan aanbieden.

‘Er is niets mis met ondernemerschap, er is al helemaal niets mis met ervaren advies (in alle eerlijkheid, ik leef er zelf van), maar het vak moet zichzelf schonen van opportunistische goudzoekers. Met dank aan de economische recessie vindt die opschoning gelukkig versneld plaats.’

De hele column van Levi staat in het septembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in