Overslaan en naar de inhoud gaan

NMa: nader onderzoek naar combinatie Telegraaf-NRC

De combinatieTelegraaf-NRC Media is mogelijk te machtig op de Amsterdamse krantenmarkt. Er komt extra onderzoek van de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt . Het is nog niet zeker of de Telegraaf nog geïnteresseerd is in NRC Media. Mocht dat zo zijn dan wordt de overname aan een extra onderzoek van de NMa onderworpen. Vrijdag de NMa hierover een besluit met toelichting.

related partner content for mobile comes here

Nu PCM naar De Persgroep gaat, heeft de gezamenlijke groep 50-60 procent van de lezersmarkt in Amsterdam. Daarmee is volgens de NMa de norm voor eerlijke concurrentie overschreden en moet NRC verkocht worden, zo besliste de NMa al eerder.

In mei meldde De Telegraaf nog niet meer geïnteresseerd te zijn in NRC vanwege de prijs. Maar mocht De Telegraaf toch bieden op NRC dan kan er ook oneerlijke concurrentie ontstaan. De Telegraaf Mediagroep (TMG) heeft nu immers 40-50 procent van de Amsterdamse lezersmarkt in handen en NRC 10-20 procent. NMa houdt hierover nog een slag om de arm. ‘Steeds wordt van geval tot geval bekeken of de daadwerkelijke mededing belemmerd wordt,’ zegt een woordvoerster van de NMa tegen Villamedia. In het geval van de combinatie Telegraaf-NRC zal er een nieuwe studie gedaan moeten worden, geeft ze aan.

In het besluit van de NMa staat verder dat PCM een toezichthouder krijgt, 'die er op zal moeten toezien dat NRC Handelsblad een levensvatbare, verkoopbare en concurrerende partij blijft'. Het is in de geschiedenis van de NMa niet vaak voorgekomen dat een toezichthouder de gedwongen verkoop van onderdelen controleert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in