Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantenervaring onder de loep

We leven in het tijdperk van de beleveniseconomie, en daarin gaat uiteraard veel aandacht uit naar de ervaring van de klant. Maar het is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Starbucks is meer dan koffie alleen, het is ook een ‘experience’. De Starbucks-ervaring wordt gekleurd door de locatie, de sfeer, en de mensen die bij Starbucks komen,. Ook het succes van computerbedrijf Dell is mede te danken aan de ervaring die het bedrijf zijn klanten biedt. Het kopen via internet, het gevoel dat het geeft om de configuratie zelf in elkaar te zetten, het vertrouwen in de prima service, dat maakt allemaal deel uit van die ervaring. Het zijn een paar voorbeelden van bedrijven die hun succes mede ontlenen aan de ‘experience’ die ze hun klanten bieden. Het lijkt simpel, maar het ‘managen’ van zo’n ervaring is behoorlijk complex. Neem merkfabrikanten: die hebben nauwelijks invloed op de omgeving waarin de consument het product koopt, en kunnen evenmin bepalen in welke sociale context het product wordt geconsumeerd. Gelukkig blijven er genoeg raakpunten tussen bedrijf en klant over die wél gestuurd kunnen worden. Maar om erachter te komen hoe de klant het product of de dienst ervaart en in hoeverre die ervaring te sturen valt, is eerst onderzoek nodig. Zo kunnen er in een klantenpanel gerichte vragen worden gesteld. Via een enquête kun je gedetailleerd de context van de ervaring in kaart brengen: de sfeer die de klant met het product associeert, het type mensen dat men eraan verbindt en de mate van klanttevredenheid. Door die elementen elk een weging te geven en in een model onder te brengen, ontstaat vanzelf meer inzicht in de klantenervaring. Uiteindelijk is het de klant zelf die de ervaring ondergaat. Onderzoek kan wel helpen daar optimale condities voor te scheppen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Marketing Research<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in