Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeveel bank wil je hebben?

“Penny for your thoughts” hoor ik een mooie stem zingen in een nieuwe ING commercial. Ik zie een jongeman op een berg die communiceert…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu vind ik geld overmaken via mijn mobiel wel handig, hoor, maar als ik ergens mijn liefde niet mee zou willen delen is het wel ING. Alsof ze m’n gedachten kunnen lezen, want aan het eind wordt me gevraagd: ‘Hoeveel bank wil je hebben?’ Nou, leuk dat je het vraagt; zo min mogelijk eigenlijk. Hoe meer bank ik namelijk krijg, hoe meer ik er als belastingbetaler uiteindelijk aan kwijt ben, zo heb ik de laatste jaren wel geleerd.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

In een ver verleden, toen banken nog betrouwbaar leken, had ik nog wel iets met de Postbank – de bank waar ik zat voordat hij ING werd. Ik vond de keuze om van die blauwe leeuw een advertising property te maken wel een slimme. Hij maakte de Postbank laagdrempelig en sympathiek. En gaf de bank ook een duidelijk profiel. Maar toen die leeuw op een gegeven moment oranje werd geloofde ik er helemaal niets meer van. En toen daarna Wouke van Scherrenburg in beeld kwam om half grappig, half serieus interviewtjes te doen met bekende Nederlanders, was ik helemaal de weg kwijt. Een portfolio-strategie vanaf de tekentafel was dat.

Maar goed, toen viel Lehmen Brothers en was leuk sowieso iets dat niet heel goed meer werkte. In 2010 ging ING daarom opeens luisteren naar zijn klanten. Net als bij die olijke leeuw had ik niet het gevoel dat dit nou uit de core van het merk kwam. Gewoon weer een nieuw reclamestrategietje. En vandaag is de ING een moderne bank, een bank ook die weet wat chatten is. Een bank anno nu, zeg maar. En, eerlijk is eerlijk, het is een mooie commercial. Al doet hij dus wel veel denken aan die ABN AMRO commercial waarin een opa en oma mobiel vanaf hun vakantieadres een tientje overmaken naar de kleindochter die trots een zwemdiploma laat zien.

Maar goed, ik wil zoals gezegd zo min mogelijk bank voor mijn geld. Daarom ook bijvoorbeeld geen Rabobank. Dat was ooit een bank die bescheiden was. Een bank die wist dat je hard gewerkt had voor je geld en er daarom zuinig mee omging. Maar die hebben het nu ook hoog in hun bol gekregen. Het is nu een bank met ideeën. En banken met ideeën associeer ik met ingewikkelde financiële producten. Dus ook daar blijf ik liever weg van.

Ik zou graag willen dat er een bank opstaat die zegt gewoon bank te zijn, zonder toeters en bellen. Zo zou ik ING wel willen zien als ‘de gewone bank’. Dan schaf je de bonussen af, introduceer je een hypotheek naar Scandinavisch model en investeer je je reclamebudget in een interne cursus ethiek ofzo. Zoveel bank zou ik wel willen hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in