Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe marketing: Cocaine Cowboys

Rakontur Films laat zien hoe de nieuwe marketing werkt. Niet dupliceerbaar voor de gevestigde orde.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rakontur Films, een documentairefilmproductiebedrijf uit Miami, is een casestudy op het gebied van succesvolle virale marketing. De afgelopen drie jaar is de omzet verdubbeld. Van hun indiehit Cocaine Cowboys (documentaireserie over de ontwikkeling van Miami tot meest gewelddadige drugsstad van de VS) uit 2006 is net deel II verschenen.

related partner content for mobile comes here

Er zijn deals gesloten met ESPN Films en Warner Brothers TV. En er wordt samengewerkt met Janet Jackson en rapper Pharrell Williams. Terwijl Rakontur toch maar vijf werknemers heeft, inclusief de oprichter-eigenaars Alfred Spellman en Billy Corben, die in 2000 doorbraken met Raw Deal: a Question of Consent (over een verkrachting in een studentenhuis). Rakonturs aanpak: wees lean, opportunistisch en controversieel, werk interactief en digitaal, provoceer en geef je publiek het gevoel persoonlijk te hebben geïnvesteerd in je bedrijf. Spellman: ‘Dit gaat over permissiemarketing, over mensen die in feite joú uitkiezen in plaats van andersom en die erin willen worden betrokken.’

Daarbij worden alle online registers opengetrokken. Corben beantwoordt élke fanmail en Facebook-boodschap, zelfs als dat er honderd per dag zijn. Op YouTube posten ze een week voordat een film uitkomt de eerste tien minuten ervan en plaatsen ze day-aftervideo’s van Rakontur-feestjes. Op Flickr posten ze achter-de-schermenfoto’s van filmopnames. Op Twitter publiceren ze dagelijks tekstjes en snapshots. Via Facebook en MySpace verspreiden ze updates, foto’s en video’s en vragen ze om feedback.

Toen er vorig jaar werd ingebroken in de Rakontur-studio, zetten Spellman en Corben beveiligingsvideo-opnamen online, met een op hilarische wijze klunzende inbreker. Het werd snel landelijk opgepikt: een groot viraal succes. De vader van de inbreker schaamde zich zo dat hij haar aangaf. Rakontur gaf een vervolg aan de buzz door op zijn site een gebruiksaanwijzing te posten voor het maken en printen van valse parkeertickets in Miami. Schandaal natuurlijk, en Spellman eindigde op de voorpagina van de The Miami Herald. Spellman: ‘It pays to put your life out there.’ Dit is de nieuwe marketing: niet dupliceerbaar voor de gevestigde orde.

Bron: BusinessWeek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in