De nieuwe marketing: Cocaine Cowboys
Rakontur Films, een documentairefilmproductiebedrijf uit Miami, is een casestudy op het gebied van succesvolle virale marketing. De afgelopen drie jaar is de omzet verdubbeld. Van hun indiehit Cocaine Cowboys (documentaireserie over de ontwikkeling van Miami tot meest gewelddadige drugsstad van de VS) uit 2006 is net deel II verschenen.
Er zijn deals gesloten met ESPN Films en Warner Brothers TV. En er wordt samengewerkt met Janet Jackson en rapper Pharrell Williams. Terwijl Rakontur toch maar vijf werknemers heeft, inclusief de oprichter-eigenaars Alfred Spellman en Billy Corben, die in 2000 doorbraken met Raw Deal: a Question of Consent (over een verkrachting in een studentenhuis). Rakonturs aanpak: wees lean, opportunistisch en controversieel, werk interactief en digitaal, provoceer en geef je publiek het gevoel persoonlijk te hebben geïnvesteerd in je bedrijf. Spellman: ‘Dit gaat over permissiemarketing, over mensen die in feite joú uitkiezen in plaats van andersom en die erin willen worden betrokken.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDaarbij worden alle online registers opengetrokken. Corben beantwoordt élke fanmail en Facebook-boodschap, zelfs als dat er honderd per dag zijn. Op YouTube posten ze een week voordat een film uitkomt de eerste tien minuten ervan en plaatsen ze day-aftervideo’s van Rakontur-feestjes. Op Flickr posten ze achter-de-schermenfoto’s van filmopnames. Op Twitter publiceren ze dagelijks tekstjes en snapshots. Via Facebook en MySpace verspreiden ze updates, foto’s en video’s en vragen ze om feedback.
Toen er vorig jaar werd ingebroken in de Rakontur-studio, zetten Spellman en Corben beveiligingsvideo-opnamen online, met een op hilarische wijze klunzende inbreker. Het werd snel landelijk opgepikt: een groot viraal succes. De vader van de inbreker schaamde zich zo dat hij haar aangaf. Rakontur gaf een vervolg aan de buzz door op zijn site een gebruiksaanwijzing te posten voor het maken en printen van valse parkeertickets in Miami. Schandaal natuurlijk, en Spellman eindigde op de voorpagina van de The Miami Herald. Spellman: ‘It pays to put your life out there.’ Dit is de nieuwe marketing: niet dupliceerbaar voor de gevestigde orde.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid