Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo zet het Deense toerismebureau ChatGPT en deepfakes in om toeristen te lokken

Wereldberoemde kunst roept toeristen om de wereld te verkennen en Denemarken te bezoeken. Slimme software draagt de commercial.
Denemarken shutterstock
Afbeelding van Denemarken ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock
Denemarken shutterstock
Afbeelding van Denemarken ter illustratie
© Afbeelding: Shutterstock

Het Deense toerismebureau lanceert een nieuwe video-commercial met de boodschap om Denemarken te bezoeken. Interessant aan de video is dat het script volledig geschreven is door ChatGPT, slimme software van OpenAI. In de video roepen wereldberoemde kunstwerken zoals de Mona Lisa toeristen op om de rijen van musea te verruilen voor een actieve vakantie in Denemarken. Deepfake-technologie laat de statische schilderijen praten. 

related partner content for mobile comes here

Het gebeurt nog niet vaak dat een video-commercial ChatGPT en deepfake-technologie combineert. 

Anders dan anders

Schilderijen van Vermeer, Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, maar ook het Vrijheidsbeeld en andere publiekstrekkers, vertellen in de video dat toeristen leukere dingen kunnen doen dan uren in de rij staan in musea. Denemarken wordt neergezet als dé vakantiebestemming voor wie eens wat anders wil dan met honderden anderen in de rij staan voor museumkunst.

ChatGPT en deepfake

Kathrine Lind Gustavussen, senior pr-manager bij toerismebureau Visit Denmark, zegt tegen The Drum dat het volledige filmscript door ChatGPT gemaakt is. De ChatGPT-software is de afgelopen maanden bijzonder populair geworden. ChatGPT kan huiswerk maken, helpen programmeren, marketingplannen opstellen en nog veel meer. Lind Gustavussen: 'We hebben geen enkel woord geschreven, alleen delen weggehaald als de tekst te lang was of simpelweg onwaar was.' Dat laatste is een vaker gehoorde klacht over ChatGPT. De slimme software combineert online gegevens tot een eindresultaat dat overtuigend overkomt, maar simpelweg (deels) foutieve informatie bevat.

De deepfake-technologie laat mensen of afbeeldingen zinnen zeggen die zij nooit gezegd hebben. In de Deense toerismebureau spreken echter geen mensen maar schilderijen en kunstobjecten. De stemmen die erbij zijn gefabriceerd, lijken qua accent niet allemaal te matchen bij de personen op de schilderijen.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in