Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: what about Facebook?

Niet cool, wel cruciaal: hoe zet je Facebook optimaal in voor je merk?
facebook
facebook

In een digitale wereld waar Gen Z en video de baas zijn, is Facebook niet meer “hot and happening”. Maar het Gen X platform heeft echter wel nog steeds de meeste actieve gebruikers wereldwijd, en blijft een cruciale verbinding voor vele communities. Gen Z bereiken met POV video’s en straat interviews? Nee, daarvoor is Facebook niet de holy grail, maar wel blijft het een platform dat voor merken erg relevant kan zijn voor het bereiken van de “oudere doelgroep”. Maar hoe doe je dat dan het beste? Wij zijn voor jou in het algoritme gedoken. 

related partner content for mobile comes here

Welke metric is key op Facebook? 

Facebook is een community-oriented platform, waar de nadruk ligt op actieve betrokkenheid. Op TikTok en Instagram wordt actieve betrokkenheid gemeten door kijktijden. Passief scrollen en videoconsumptie is hier gebruikelijker, waardoor kijktijden cruciaal zijn voor het meten van de prestaties van content. Op Facebook werkt het anders! Hier worden comments gezien als actieve betrokkenheid. Hoe meer reacties je krijgt, hoe groter de kans dat je content bij een groter deel van je doelgroep terechtkomt. Dus, focus op posts die gesprekken op gang brengen!

Wie krijgt voorrang? 

Facebook geeft voorkeur (en dus voorrang…) aan persoonlijke connecties, wat betekent: persoonlijke accounts. Die zorgen voor een hoger aantal sociale interacties (aka comments), wat aansluit bij hun missie om “mensen dichter bij elkaar te brengen”. Hierdoor is het moeilijker voor merken om organisch in feeds te verschijnen. Tips voor merken? 

  • Community management is key! Wees actief in de comments, ook op de posts van je volgers. 
  • Moedig volgers aan om je merk te taggen, zodat deze kunnen verschijnen in de feeds van hun vrienden.
  • Zijn er relevante Facebookgroepen die aansluiten bij jouw merk? Be in the comment section! 

Wil jij het Facebooks algoritme hacken? Dan raden wij vooral aan om jouw content te analyseren en te kijken naar wat het beste aansluit bij jouw doelgroep. Kleine tip : let hier dus vooral op actieve betrokkenheid.

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in