Overslaan en naar de inhoud gaan

Neil Sholay (Oracle): ‘AI gaat tot meerdere Uber-momenten leiden’

Uber-momenten komen er niet zomaar, voegt de topman toe. '9 op de 10 AI-experimenten faalt'
Neil Sholay Oracle
Neil Sholay
© Oracle
Neil Sholay Oracle
Neil Sholay
© Oracle

Ga je snel comfortabel voelen met kunstmatige intelligentie (AI), luidt het belangrijkste advies van Neil Sholay. Hij is vice president AI bij techreus Oracle en reist in die rol de hele wereld over om over AI te praten. Niet alleen met klanten van Oracle, maar ook met partners en op congressen. ‘Je moet meer kunnen omdat AI eenvoudige taken gaat overnemen, maar je kunt ook méér dankzij AI’.

Laatst was Sholay in Amsterdam, op een congres van zijn werkgever. Hij sprak een volle zaal toe (alle stoelen waren bezet en er stonden meerdere rijen mensen achterin) over de kansen en uitdagingen van AI in bedrijfsvoering. Die zijn er allebei genoeg, stelt hij. Om met die uitdagingen te beginnen: veel organisaties blijven wat AI betreft hangen in de experimentele fase. ‘Dat is zonde, want negen op de tien AI-experimenten faalt’. Marketeers doen het wat hem betreft beter, vertelt de topman al in een gesprek voorafgaand aan zijn keynote. ‘Marketeers denken vaker vanuit een business outcome en houden van A/B-testen, wat helpt om de slagingskans van een AI-experiment te verhogen’.

Nog iets wat Sholay opvalt: veel bedrijven zijn ‘obsessed’ met AI van de grond af opbouwen. ‘Dat is vaak niet logisch. Wél als je bijvoorbeeld Goldman Sachs bent en een vernieuwende AI-oplossing bouwt waarvan je niet wil dat de concurrentie ook zoiets kan gebruiken, maar veel organisaties kunnen uit praktisch oogpunt beter aan de slag met bestaande AI-systemen’. Die uitspraak heeft een haakje, want fijntjes stipt de AI-expert aan dat Oracle-klanten met hun licentie zonder meerprijs toegang hebben tot circa 150 AI-apps van de techreus.

Oracle gebruikt zelf ook AI voor marketingdoeleinden, weet Sholay. Bijvoorbeeld voor het genereren van passende e-mails aan (potentiële) klanten. Het genereren van copy met AI doet Oracle echter weer niet.

Drempel én plafond gaan omhoog

Sholay ziet veel kansen in het gebruik van AI. AI gaat mensen helpen om efficiënter te werken – tijd te besparen – en die vrijgekomen tijd te gebruiken voor complexere taken, denkt de topman. Dat kan tot allerlei innovaties leiden. Want, zegt hij, de drempel én het plafond op de werkvloer gaan omhoog door AI. ‘Je moet meer kunnen omdat AI eenvoudige taken gaat overnemen, maar je kunt ook méér dankzij AI. Er ontstaan nieuwe mogelijkheden’.

Om meer mensen aan de slag te laten gaan met AI, is het volgens Sholay wel noodzakelijk dat het gebruik van AI-apps makkelijker wordt. Van coderen naar functies klikken en slepen om toepassingen werkend te krijgen, bijvoorbeeld. Oracle omarmt dat concept, stelt de topman tevreden. Hij raadt mensen ook aan om AI te omarmen. Niet uit luxe, maar om bij te blijven. ‘AI is er niet om mensen te vervangen, maar als je ermee leert werken, vergroot je de kans om door te groeien en waardevoller te worden voor je werkgever’.

Uber-momenten

De combinatie van slimmere AI en mensen die AI creatief weten in te zetten, gaat volgens Sholay leiden tot ‘meerdere Uber-momenten’. Hij verduidelijkt: ‘Voordat Uber er was, bestelden we wereldwijd taxi’s via de telefoon, hotelrecepties en andere kanalen. Nu zijn veel mensen eraan gewend om via taxi te bestellen via een app, wat allerlei voordelen biedt’. Welke nieuwe diensten er door AI ontstaan als nieuwe Uber-momenten, durft Sholay niet te voorspellen. Maar dat die diensten volledig aan AI te danken worden wel. Hij kijkt ernaar uit. ‘We kijken er allemaal naar uit’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in