
Google stopt nog meer kunstmatige intelligentie (AI) in zijn advertentiesoftware waar adverteerders gebruik van maken. Nieuw is 'AI Max voor Search-campagnes', door Google een 'suite met targeting- en creatieve verbeteringen' genoemd. AI Max voor Search is een verzamelnaam voor verschillende oplossingen die leunen op AI en verschijnt later in mei als bètaversie voor adverteerders wereldwijd, dus ook in Nederland.
AI Max voor Search is met een duidelijke reden ontwikkeld, stelt Google als advertentiebedrijf én uitbater van 's werelds populairste zoekmachine. Die zoekmachine verandert door AI, en kan - zeker in grote talen als Engels - steeds meer vragen van gebruikers direct beantwoorden in plaats van de gebruiker een lijst met links voorschotelen. Die slimmere manier van vragen beantwoorden levert nieuwe advertentiekansen op, legt Google uit in een blogpost.
Vacatures
Communicatieadviseur – Buurtteam Zuidoost & Weesp-Driemond (40 uur)
B&ACreatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersCommunicatieadviseur (28-38 uur)
CAOPMeer uit handen geven
Om in te spelen op 'nieuwe momenten en in contexten die voorheen niet bestonden', kunnen adverteerders binnenkort dus als bèta aan de slag met AI Max voor Search. Adverteerders hoeven niet bang te zijn voor veel extra werk, sust Google direct. De tools zijn een one-click feature suite, een deftige naam voor functies die met één klik hun werk doen dankzij - hoe kan het ook anders - AI. Adverteerders geven dus nog meer werk uit handen, wat ook een grotere mate van vertrouwen in Google's AI vereist. Dat vertrouwen is belangrijk, want Google's AI gaat aan de slag met advertentie-euro's die omzet moeten opleveren. Adverteerders kunnen altijd rapportages inzien en aan de knoppen draaien, meldt het bedrijf daarom.
Google stelt dat verbeteringen de adverteerder helpen om in beeld te komen bij relevantere en beter presterende zoekopdrachten. Daar kan het advertentiebudget effectiever ingezet worden. AI helpt ook bij het genereren van koppen en beschrijvingen van advertenties, en doet dat volgens Google nu beter dan voorheen. Hoeveel beter blijft onduidelijk.
Google Marketing Live
De techreus belooft meer verbeteringen voor zijn advertentieproducten te delen op Google Marketing Live, een conferentie die op 21 mei plaatsvindt. Adformatie doet vanaf het Google-kantoor in Dublin live verslag van deze conferentie.
Monopolist en third-party cookies
Google is deze weken veel in het nieuws om advertentie gerelateerde zaken. Zo voert er in de Verenigde Staten een rechtszaak die Google moet dwingen om advertentiediensten af te stoten - een rechter vindt het bedrijf een monopolist - en maakte Google onlangs bekend toch vast te houden aan third-party cookies in zijn browser Chrome.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee