De Vlaamse trendwatcher Kristel Vanderlinden schreef het Pim Trendrapport 2024 waarin tegenstrijdige culturele stromingen worden beschreven.
Het de hoogste tijd om de goede oude doelgroepstrategie te herzien. ‘Zoek naar emotionele en maatschappelijke gelijkenissen.’
Trendrapportschrijver Nadine Ridder: ‘Inclusiviteit is geen tijdelijke inspanning, maar een randvoorwaarde voor toekomstig succes.’
Het maken van verbinding en écht contact met elkaar zal – juist ook voor merken – een factor van belang zijn in dit decennium.
Merken maken een shift naar vertrouwen en verbinding, voorspelt Niels Hansen (Lunar Institute) in het PIM Trendrapport.
Mensen zijn minder op zoek naar spullen of hedonistische ervaringen en meer naar een zinvol leven, daar moeten merken iets mee.
Hoe kunnen marketeers bijdragen aan meer betekenis geven aan het leven van mensen?
Consumenten verwachten dat merken een actievere rol spelen in het oplossen van maatschappelijke kwesties, aldus het PIM Trendrapport.