Enzo Greco, Interactive Motion Designer bij Born05, belicht maandelijks een ander aspect van film en animatie. Deze keer draait het om kerstcampagnes. Meer in het bijzonder, om Britse kerstcampagnes. Zes ware (kerst)kadootjes voor de ogen. Enjoy!
Oude bekenden
‘Never change a winning team’. Dat geldt zeker voor de volgende twee campagnes die al vanaf het moment dat ze uitkwamen schreeuwden om een sequel.1. Kevin The Carrot
Aldi’s pratende wortel zorgde afgelopen jaar voor een omzetstijging van liefst 15%. Reden genoeg om Kevin weer van stal te halen. McCann UK liet zich inspireren door Hollywood-klassiekers zoals Murder on the Orient Express, The Bodyguard en Titanic. Na zijn ontmoeting met de kerstman, is Kevin dit jaar vooral in de weer met zijn grote liefde Katie.En met deze heerlijke commercial houdt Aldi niet op. Tijd en moeite werden niet gespaard, met als resultaat deze 14 spin off’s. Op alle creatieve fronten pakken ze perfect door: van rijmende voice-over lyrics tot Pixar-perfect extra’s.
2. Schiphol, are you watching?
Menig Nederlands bureau hoopte dat Schiphol dit jaar het voorbeeld van Heathrow’s kerst commercial zou volgen. Het blijft vooralsnog bij een kerstwens. In de tussentijd zetten de Britten een tandje bij. De ‘bears are back’. Havas London komt dit jaar met een ‘prequel’ waarin de luchthaven zich profileert als dé verbinder van families en vrienden. En passant pik je ook nog wat mee van de 50-jarige geschiedenis van Heathrow. Ik droom nog even verder…Classic Love Story
Geen Kerst zonder piek of romantiek. Ieder jaar zien we klassiekers als The Holiday en Love Actually op de buis. Als de film eventjes stopt en de reclames dienen zich aan, dan gaat die romantiek gewoon nog eventjes door.3. #FindMyShoe
Ik zou willen dat mijn kerstfilms onderbroken werden door verhalen zoals die van Debenhams. Zeker, ik ben gevoelig voor topacteurs. Zodra Ewan McGregor het woord neemt, ben ik al ‘hooked’. Hij vertelt het verhaal van Assepoester, maar dan eigentijds. Een ‘hashtag love story’. Concept: JWT London. Regie: Hanna Maria Heidrich. Van genoten: Enzo Greco.4. Vodafone: The Series
Veel merken slaan hun kerstbudget stuk op korte films. Dit resulteert vaak in creatieve huzarenstukjes, maar ze zijn niet altijd effectief, want: lange verhalen, korte concentratiespanne (vooral online natuurlijk). Ogilvy London is slim en levert voor Vodafone een liefdesverhaal af dat perfect past in de hedendaagse ‘serial trend’.Over de vraag 'wie kwam er eerder: het script met de onhandige romanticus of de acteur', kunnen we kort zijn. Martin Freeman is al tijden het gezicht van Vodafone UK. Dankzij zijn charismatische stijl komt Vodafone schaamteloos weg met het pushen van hun netwerk usp’s. Deze serie werd geregisseerd door Jeff Lowe en geproduceerd door WPP.
Time to Pixar
Wat kan animatie toch mooi zijn. Onderstaande voorbeelden grijpen je bij de strot. Prachtige, korte verhalen. Schitterend uitgewerkt. Goed voor een paar tranen die langzaam opwellen. Ja, Kerst is creeping up on me.5. BBC One (for all)
BBC One heeft z'n plek in dit lijstje meer dan verdiend. The Supporting Act pakt door op het jaarthema Oneness. De zender brengt mensen samen met entertainment.Buiten een sterke en mooie ‘short’, vinden met name achter de BBC One-schermen de grootste verrassingen plaats. Waar in het verleden hun animated content verricht werd door externe clubs, is de productie nu grotendeels intern verzorgd. BBC Creative experimenteerde met het combineren van klassieke stop-motion met CGI-gezichtsuitdrukkingen. Zo worden menselijke en tactiele aspecten gecombineerd met vloeiende en subtiele expressies. Deze productie is niet geheel voor eigen rekening, specialisten van Aardman en de Wes Anderson films hielpen met ‘puppeteering’ en het bouwen van sets.
6. Get more out of giving
Voormalig BBC-productiepartner Passion Pictures zat deze kerst niet om werk verlegen. Het Engelse online warenhuis Very.co.uk wilde graag een vervolg op hun kersthit van 2016.En natuurlijk kun je het wolfje ook kopen. We zijn hier natuurlijk wel aan het verkopen. Ulfie is in allerlei soorten en maten verkrijgbaar, exclusief bij very.co.uk.
Smart Product Placement
Merken weten goed dat het in december draait om samenzijn en altruïsme. Het combineren van de kerstgedachte met rechttoe-rechtaan sales kán averechts werken. Bovenstaande merken en projecten bewijzen dat het ook heel goed samen kan gaan.Volgende maand weer een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. Voor de motion minded readers lees en bekijk aankomende week de nieuwste Monday Motion op born05.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!