Waarom moet een creditcard altijd van plastic zijn?
Dat vroegen ze zich bij zowel Alibaba, China’s eBay, en Tencent, China’s grootste blognetwerk en eigenaar van WeChat, zich kennelijk ook af.
Binnen 24 uur na elkaar introduceerden de twee bedrijven virtuele creditcards voor hun respectievelijke gebruikers.
Tencent introduceerde de kaart via WeChat en verwacht er binnen de kortste keren een miljoen te hebben uitgereikt.
Het is een logisch vervolg op de e-commerce-activiteiten die veel lokale bedrijven in China al op WeChat ontplooien.
Nu kun je niet alleen bestellen via je chatapp, maar ook meteen betalen.
Helemaal revolutionair is het niet: zoals hun plastic broertjes worden de virtuele kredietkaarten formeel uitgegeven door een bank. Voor zowel Alibaba als Tencent is dat dezelfde lokale bank, CITIC.
Kom daar bij WhatsApp eens om.
Jos Birken woont en werkt in Tokio/Singapore voor Consumetrix. Voor Tijdschrift voor Marketing signaleert hij elke maand rare, opmerkelijke of bijzondere marketingzaken in het Oosten. Dit is er eentje.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!