Wanneer zodadelijk de NASDAQ in New York aan de dag begint, wordt daar de bel geluid door de CEO van Starbucks: Jim Donald. Enerzijds omdat de koffiecompany dit jaar 35 jaar bestaat, anderzijds omdat vandaag het startsein wordt gegeven voor het 'holiday season', de kerstactiviteiten. Grootser en meeslepender dan ooit, is het idee.
In plaats van te investeren in de geijkte marketingmiddelen vaart Starbucks zijn eigen koers. Met het uitdelen van cheer passes wil het bedrijf een kettingreactie van goede daden op gang brengen.
Vandaag is rood! Vanaf vandaag zijn alle Amerikaanse en Canadese Starbucks filialen in kerststemming en rood is daarbij de overheersende kleur. Kenmerkend daarvoor zijn vooral de koffiebekers, die voor de gelegenheid ook in een rood kerstmotief zijn gestoken.
Tegelijkertijd start er een grootse campagne die helemaal draait om cheer passes.
Wat is een cheer pass? Eigenlijk is het idee verbluffend eenvoudig. De directie van Starbucks deelt vandaag op Times Square in New York gratis kranten uit met een cheer pass. Die gratis krant is een 'goede daad'. De ontvangers van de cheer card gaan vervolgens naar de kerstwebsite itsredagain.com of actiewebsite cheerpass.com en registreren de goede daad waarbij zij de cheer card overhandigd hebben gekregen. Vervolgens is het zaak zelf een goede daad voor een ander te verrichten en daarbij de cheer pass weer door te geven. Zo ontstaat een keten van goede daden, die bovendien via de website te volgen is.
Ik vind het een leuk idee. Maar toch had ik het gevoel dat het al eens eerder is bedacht. En toegepast.
In totaal zullen er 50.000 cheer passes in omloop worden gebracht. Maar Starbucks zal zelf ook vele goede daden verrichten. In New York worden er spontaan metrokaartjes uitgedeeld, in San Francisco en Boston worden mensen getracteerd op gratis taxiritten en aan de theater- en bioscoopkassa's in Seattle kan het gebeuren dat Starbucks spontaan de rekening voor je betaalt. In Denver, Portland en Washington rijden taxi's rond met een Starbucks beker op het dak. Degene die de taxichauffeur waarschuwt verdient daarmee een gratis bak koffie naar keuze.
Leuk detail: Starbucks benadrukt dat de kerstmuziek pas na Thanksgiving gedraaid zal worden. Dat schijnt dan toch wel weer gevoelig te liggen in de States.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!