‘Blue Ocean’ is de befaamde businessbestseller van W. Chan Kim & Renée Mauborgne. Iedere zichzelf respecterende manager heeft het gelezen. De essentie van het boek en het Blue Ocean-gedachtengoed is dat bedrijven – om structurele winstgevende groei te realiseren - niet tot bloedens toe de strijd aan moeten gaan met concurrenten in de bestaande markt – de zogenaamde Red Oceans - maar zich moeten richten op het verkennen van onontgonnen marktdimensies die door de auteurs de Blue Oceans worden genoemd. In plaats van het realiseren van winstgevende groei ten koste van de concurrentie en/of door het verslaan van de concurrentie, creëert het bedrijf compleet nieuwe vraag en/of nieuwe markt, waarmee het de concurrentie irrelevant maakt. Het bedrijf neemt een unieke positie in. Bij Blue Ocean draait het niet om differentiatie maar om innovatie: het creëren van radicaal vernieuwende initiatieven die zowel voor het bedrijf als voor de consument waardevol zijn.
Deep Ocean
Ik ben het hartstochtelijk eens met W. Chan Kim & Renée Mauborgne dat er geen enkel perspectief op structureel winstgevende de groei schuilt in het reageren en concurreren op vierkante millimeter wat bedrijfsvoering in de Red Oceans kenmerkt. Het maakt het des te onbegrijpelijker om te constateren dat het overgrote deel van de bedrijven in evenveel markten juist hier mee bezig is. Alhoewel er geen twijfel over mogelijk is dat het bevaren van de Blue Oceans een lucratievere koers is voor bedrijven, denk ik niet dat het de strategie is om hét maximale bedrijfsresultaat te bewerkstelligen. Daarvoor moeten bedrijven een stap verder gaan. Of liever gezegd dieper. Bedrijven moeten op zoek gaan naar wat ik de Deep Oceans noem.
De basis van het Deep Ocean gedachtegoed is dat optimale bedrijfsgroei niet buiten maar binnen het bedrijf plaatsvindt. Bedrijven moeten niet het maximale uit de markt halen, maar uit zichzelf. Het gaat bij groei niet om het succesvol exploiteren van de marktpotentie, maar om het succesvol exploiteren van hun menselijke potentieel. Mijn hypothese is dat bedrijven onoverwinnelijk worden als ze het opgetelde potentieel van hun mensen ten volste weten te benutten. Dat kan pas plaatsvinden als bedrijven – net als mensen - zichzelf ten diepste hebben leren kennen. Dat is bij veel bedrijven niet of nauwelijks het geval. Het overgrote deel van bedrijven heeft het vizier louter op buiten gericht; op de markt, op concurrenten en op consumenten. Dat maakt die bedrijven per definitie reactief. Succes bestaat bij gratie van het zo goed mogelijk inspelen op externe ontwikkelingen.
Bij Deep Ocean is de blik radicaal naar binnen gericht; op het gedrag, op de gedachtes en gevoelens en op de geest van de verzameling mensen die al samenwerkend het bedrijf vormen. Succes bestaat bij gratie van het zo goed mogelijk introspecteren en vervolgens orkestreren van de aanwezige menselijke krachten en kwaliteiten. Het zijn creatieve bedrijven, die niet zozeer bezig zijn met het optimaliseren van hun profit maar het optimaliseren van hun potential. Heel veel bedrijven halen lang niet het maximale uit hun organisatie, omdat ze slechts oppervlakkig opereren. De bedrijfsvoering staan volledig in het teken van geld - winst en verlies - en wordt gekenmerkt door geheel onpersoonlijke profielen, producten, processen en procedures. In zo’n omgeving kunnen mensen natuurlijk niet zichzelf zijn. En daarmee ook niet het maximale uit zichzelf halen. Hetgeen een enorm verlies van menselijk potentieel en, daardoor, zakelijk potentieel oplevert. De primaire relevantie van Deep Ocean als bedrijfsstrategie is daarom dat het undiscovered mindspace oplevert, terwijl het bij Blue Ocean gaat om uncontested marketspace.
Het beginsel van undiscovered mindspace is omschreven in de prachtige parabel van de dronkelap en de diamant in de Lotus Soetra. Het verhaal gaat dat een man het samen met een vriend op een drinken zet en daarbij dronken in een diepe slaap valt. De vriend verbergt stiekem een diamant in de kleding van een slapende man als teken van hun goede vriendschap. De dronkelap wordt de volgende ochtend wakker en gaat - nietsvermoedend van de verborgen diamant – op pad. Hij werkt en leeft vervolgens jarenlang op de rand van armoede, als hij zijn vriend weer tegenkomt die hem vraagt waarom hij in zulke erbarmelijke omstandigheden leeft?! Hij had hem toch immers een diamant meegegeven zodat hij – net als hijzelf - in rijkdom kon leven.
De moraal van dit verhaal is dat we allemaal een verborgen diamant in ons dragen. Pas we hem ontdekken kunnen we hem verzilveren en er van genieten. Dat geldt ook voor organisaties. Er ligt een schat aan menselijke capaciteit en, daarmee, zakelijke kwaliteit verborgen in elke organisatie. Dat is een feit. Er sluimert een enorme constructieve kracht in mensen, die - eenmaal aangewakkerd - enorme positieve effecten voor het bedrijfsresultaat kan en zal opleveren. Bij Deep Ocean is er daarom een radicale focus op het creëren van een omgeving waarin mensen – en daarmee het bedrijf – tot maximale (zelf)realisatie kunnen komen.
Deep Ocean is bedrijfsvoering die gericht is op maximale ontplooiing van (mens)zijn. Het gaat niet om het differentiëren ten opzichte van concurrenten – de essentie van Red Ocean - en ook niet om het innoveren van marktconventies – de essentie van Blue Ocean - maar om het realiseren van menselijk potentieel. Er is dus een expliciete koppeling van conventionele business development aan persoonlijke groei.
Over groei gesproken; bij Deep Ocean is de strategie om een bedrijf niet groter te laten groeien, maar om het bedrijf hoger te laten groeien, door het doen en laten van het bedrijf op een dieper niveau te bekijken, en de mensen in het bedrijf zichzelf zoveel en zo goed mogelijk te laten ontdekken en/of ontwikkelen. Of eigenlijk moet ik zeggen te laten ont-dekken en/of ont-wikkelen. Het proces dient namelijk om te hervinden wie je als mens ten diepste al bent. In een ieder van ons huist de diamant; de Boeddhanatuur. Deze volmaakte staat van (mens)zijn - die wordt gekenmerkt door oneindige aanwezigheid, alter intentionaliteit, liefdevolle vriendelijkheid, generositeit, betrokkenheid, goedheid, onthechtheid en verbondenheid – gaat echter schuil achter een dikke en stugge laag ego. Het ego is ons ondiepe, onwetende en daarmee onheilzame, onjuiste geloofssysteem, waar een ieder van ons mee gezegd is, dat bestaat uit aangeleerde patronen, conditioneringen en gewoonten.
Om bij de Boeddhanatuur te komen zal het ego, en het ego gedreven denken en doen, stukje bij beetje moeten worden ontstegen. Dit doen we door het aangeleerde onheilzame - dat wat niet in overeenstemming is met onze Boeddhanatuur - gedrag weer af te leren en/of te vervangen voor wat juist is: dat wat in overeenstemming met de Boeddhanatuur is. Deep Ocean is daarmee het proces van verdiepende zelfkennis. Hoe dieper je gaat, hoe beter je jezelf leert kennen, hoe dichter je bij je ware zelf komt. Het uiteindelijke doel van het Deep Ocean traject is volledige zelfrealisatie of maximale zelfontplooiing, hetgeen plaatsvindt als mensen congrueren met hun diepste zelf: de Boeddhanatuur. De kunst is om de mensen in een organisatie te bevrijden van illusionaire beperkingen in hun (mens)zijn. Lukt dat, dan wordt er binnen een organisatie een ongekende hoeveelheid positieve energie ontketend die vervolgens vrijelijk door het bedrijf gaat stromen en alles en iedereen op zijn weg bezielt en begeestert. Dit laat bedrijven floreren en maakt het bedrijfspotentieel onbegrensd.
Volgende week: deel 2.
Twitter-actie
Kees Klomp geeft via Twitter en op Molblog 3 exemplaren van zijn boek 'Karmanomics -wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren', weg. Om kans te maken op een exemplaar, moet je in 140 tekens antwoord geven op de vraag: 'Wat was jouw verborgen diamant?', onder vermelding van de hashtag #knomics. Je kunt reageren via Twitter, waar we de oproep plaatsen: please RT 'Maak kans op boek @karmakees Karmanomics, beantwoord de vraag Wat was jouw verborgen diamant?' #knomics. Maar je kunt natuurlijk ook hieronder een reactie plaatsen.
De actie duurt een week. Doe mee!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!