Transparante cola smaakt niet naar misbruik

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het recept van Coca-Cola is geheim. is een opensource-cola waarvan het recept voor iedereen beschikbaar is. De toegankelijkheid van informatie vraagt om nieuwe regels voor de rechten en plichten van burgers, maar ook die van bedrijven. Misbruik wordt gestraft. Maar wie zowel toegankelijk als betrouwbaar is, bereikt niet alleen de harten maar ook de hoofden van consumenten.

Open boeken
Google is God, vinden velen. Maar Google houdt, als een autoritaire vader, precies in de gaten wat wij denken en doen. Via , , en worden wij voortdurend in de gaten gehouden. Zou dat de prijs zijn die we moeten betalen voor de gratis informatie en entertainment die onze vader voor ons op tafel zet? De komt, gesteund door auteurs en uitgevers en door concurrenten als Microsoft en Yahoo, in verzet tegen het dreigende monopolie op informatie van Google.

Anoniem varken
Schrijvers en uitgevers kunnen in opstand komen. Maar kippen en varkens hebben geen recht van spreken. is productontwerper en deed onderzoek naar de herkomst van producten. Meindertsma: "Ik wilde voor mijn project aanvankelijk een koe volgen, maar een varken is eigenlijk nog veel anoniemer. Een koe zie je nog wel eens in de wei staan. Ik kwam erachter dat het dier in ontzettend veel artikelen verwerkt is." In het gelijknamige boek staan er 187 vermeld, waaronder munitie, medicijnen, fotopapier, hartkleppen, remschijven, kauwgom, porselein, cosmetica, sigaretten, crèmespoeling en biodiesel.

Open cola
Wie producten en diensten maakt, kan maar beter open en eerlijk zijn over de herkomst ervan. Zo werd de op de vingers getikt voor de uitzendingen van . Ze bleken betaald te worden door die producten onder het merk Bibaboerderij verkocht. Activisten van allerlei initiatieven, van tot , willen duidelijk maken dat de creatieve vrijheid om gebruik te maken van informatie een verworvenheid is. Maar meer openheid en transparantie vraagt ook om duidelijke afspraken over wat wel en wat niet mag.

Glashelder
Dat de herkomst van informatie, grondstoffen, producten en merken belangrijk is, bleek wel uit de Icesave-affaire. De IJslandse bank noemde zich, o ironie, de transparante bank. Campagnes als die van en , bedrijven die streven naar openheid en zo helder als glas willen zijn, verdienen navolging. Zeker in branches waarin de overzichtelijkheid soms ver te zoeken is. De opgave voor de toekomst is het zo toegankelijk maar ook zo betrouwbaar mogelijk maken van informatie.

Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Transparant is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie