Dat is de kern van het persbericht dat de raad van bestuur van TMG vanavond publiceerde over de koers voor de toekomst. Gedetailleerd gaat de rvb niet in op die koers. Wel is duidelijk dat de focus van de onderneming sterker dan ooit moet komen te liggen op de hoofdmerken, de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud en daarmee op versterking van het kernbedrijf.
De hoofdmerken zijn De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, Vrouw, de regionale dagbladen en de zenders van Sky Radio Group.
‘Voor alle bedrijfsonderdelen die niet tot de kernactiviteiten behoren zullen per onderdeel scenario’s voor de toekomst worden ontwikkeld, waarbij samenwerking met andere partijen tot de mogelijkheden behoort’, meldt de TMG-top. Men gaat niet in detail in op wat er precies mee gaat gebeuren.
Joint-venture met Botman
Maar concreet betekent dit – zoals Adformatie vorige week meldde - dat de niet-titel gerelateerde merken als botentekoop.nl, Gaspedaal, Jaap, Speurders en Relatieplanet worden samengevoegd met het e-commercebedrijf Emesa, dat eigendom is van aandeelhouder Frank Botman.
Het is onbekend wat er met het onderdeel Newsmedia gaat gebeuren, waarin onder meer GeenStijl, Upcoming en Dumpert zijn ondergebracht. Verkoop van die tak lijkt reëel.
Drukkerij
Ook de drukkerij zal geen deel uitmaken van het kernbedrijf, als het aan ceo Geert-Jan van der Snoek en de rvb ligt. Maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs is daar tegen en trekt samen op met de drukkerij-top om dit te voorkomen.
Vorige week – op 10 december - stuurde Paradijs een brief op poten naar directeur/uitgever Harry de Wit waarin hij meldt dat de voorgestelde plannen op basis van het redactiestatuut eerst met redactie overlegd hadden moeten worden.
Bevindingen rvb
De raad van bestuur meldt vanavond verder dat de resultaten bij veel onderdelen van TMG teleurstellend zijn. ‘De kernactiviteiten van TMG zijn nog steeds winstgevend. Het aantal unieke bezoekers van de digitale exponenten van de hoofdmerken neemt snel toe. De onderneming slaagt er echter niet goed in deze groeiende belangstelling commercieel te benutten. Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend.’
Metro/Spits
De samenvoeging van de titels Metro en Sp!ts heeft volgens de top op heden niet tot verbetering van resultaten geleid. Een groot aantal van de huis-aan-huis bladen is verliesgevend. ‘Het bestuur gelooft sterk in het belang van onderscheidende regionale- en hyperlokale content, maar dan wel aangeboden op een meer innovatieve manier.’
Sky Radio Group
De resultaten van Radio Veronica zijn ‘teruggelopen tot een onacceptabel niveau’. Maar ook de zender Sky Radio heeft volgens de rvb behoefte aan ‘onderhoud en aanpassing van het format’ om in de toekomst zijn sterke positie te kunnen behouden.
Vooruitzichten
Omdat over de hele linie omzetten en resultaten tegenvallen vanwege aanhoudend dalende oplage- en advertentie-inkomsten, wordt het boekjaar 2014 afgesloten met een negatief resultaat. ‘De conversie van print naar digitaal levert minder op dan eerder begroot. Bovendien moet de onderneming afschrijven op vaste activa, voornamelijk bij Sky Radio Group.’
Het boekjaar 2015 wordt een jaar van transitie. Aanpassingen in de organisatie zullen leiden tot een afgeslankt, flexibeler en sterker kernbedrijf.
Van der Snoek: ‘De ontwikkelingen in de markt en de inzichten van de afgelopen maanden tonen aan dat een snelle transformatie van de onderneming noodzakelijk is en in hoog tempo moet worden uitgevoerd. Recent is een aantal nieuwe directieleden benoemd als eerste stap naar een gezondere bedrijfsvoering. Komend jaar zullen ook personeelsreducties en flexibilisering van de arbeidsinzet onderdeel zijn van het transformatieproces.’
Lees ook: Dit is ceo Van der Snoek van plan met TMG