Starbucks wil zijn waar zijn klanten zijn, en zet in de VS hiervoor onder andere kant-en-klare, van zeecontainers gebouwde, shops voor in.
Bill Sleeth, Starbucks vice president Design voor Noord- en Zuid-Amerika zegt hierover: ‘Het gaat er om dat we onze klanten ontmoeten waar zij zijn.’
Een ander voorbeeld van deze strategie is in Zwitserland te zien. Sinds de herfst rijdt daar een trein met een wagon, die een Starbucksshop is.
Het design van die wagon laat zien dat Starbucks bezig is zijn merk iets meer te ‘ontmerken’. De winkels moeten minder generiek worden.
Sleeth tegen Wired: ‘Je wilt niet dat een klant die een Starbucks in het centrum van Seattle bezoekt, dezelfde winkel instapt in de buitenwijken van Seattle of in San José.’
Dat was tot zo’n 2007 eigenlijk wel altijd het geval.
De keten wordt door veel consumenten gezien een soort fastfoodketen: hetzelfde aanbod, zelfde inrichting waar je ter wereld ook een winkel binnen stapt.
Eigen uitstraling
Daarnaast zijn met de groei van Starbucks ook vele koffieshops ontstaan die lokaler gericht zijn met een meer eigen uitstraling. Dat is bijvoorbeeld te zien in de Amerikaanse stad Portland (Oregon) waar een sterke koffiecultuur heerst.
Starbucks wil een meer buurtkoffieshopuitstraling krijgen, en dat probeert het met design te bewerkstelligen.
Starbucks-medewerkers die verantwoordelijk waren voor het design van een winkel, vertrokken van het hoofdkantoor in Seattle en gingen kijken op de lokaties waar nieuwe winkels moesten komen. Zo konden ze met eigen ogen zien in welke omgeving de winkel kwam, om daar het design op aan te passen.
Op dit moment heeft Starbucks ruim 200 designers in dienst in 14 studios verspreid over de VS en 4 in het buitenland.
Nederland
Twee Amsterdamse vestigingen, The Bank en de winkel aan de bloemenmarkt zijn voorbeelden van deze nieuwe trend in Nederland.
Het lokale verhaal wordt gebruikt bij het design van de winkel. In het geval van de vestiging op de bloemenmarkt dus een bloementhema.
De Starbucks in het French Quarter in New Orleans heeft een design dat teruggrijpt op 1900.
Sociale gewoonten
Daarnaast wordt ook naar de sociale gewoonten van mensen gekeken. In Amerikaanse steden is meer behoefte aan individuele zitplaatsen, in China of Mexico willen mensen weer liever met een groep vrienden wat komen drinken.
Het design geldt natuurlijk niet voor elke winkel. Winkels met een grotere omzet komen eerder in aanmerking voor een lokaal design dan wat kleinere zaken.
De kleur en het materiaal wordt aangepast. Zoals Wired schrijft: in Miami en Los Angeles wordt er gebruik gemaakt van lichte kleuren, meubilair in het zuiden dient vooral koel te zijn. Winkels vlakbij het strand moeten zandbestendig zijn.
Op dit moment is Starbucks bezig met kant-en-klare winkels gemaakt van zeecontainers. Op dit moment staan er 11 in de VS. Verwachting is dat binnen een paar jaar, 60 procent van de nieuwe winkels die Starbucks gaat bouwen, dit soort winkels zijn.
Foto's Starbucks
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!