Social Media Fundamentalisme

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om het hokje zo concreet mogelijk te maken, zal 2010 in Nederland wel het Jaar van Twitter worden. Social Media zou passender zijn. Maar dat is misschien al te breed, want zo ongrijpbaar. Een van de belangrijkste hobbels voor succesvolle implementatie van Social Media in een organisatie is het duidelijk maken van die onduidelijkheid. Gelukkig zijn er 1.001 best & worst practices die mij en collega's binnen mijn organisatie en andere collega's bij ándere organisaties daarbij helpen. Daarbij stuit ik echter regelmatig op iets verbazingwekkends, dat uit de Social Media gremia zélf lijkt te komen. Laat ik het genuanceerd *kuch* Social Media Fundamentalisme noemen.

De inpassing van Social Media in de activiteiten van bestaande organisaties is moeilijk, heel moeilijk. Vanwege een heel simpele spelregel: de praktijk is weerbarstig. Ik moest daar aan denken toen ik de volgende quote las van , naar aanleiding van haar :

Ik word intussen een beetje moe van stellingen als deze, die door sommige mensen worden gezien als in steen gehouwen waarheden. Stellingen zoals "Nee, je moet altijd tweerichtingsverkeer inzetten" (Hoe begin je dan, door gelijktijdig naar elkaar te gaan roepen? Eén iemand begint tocht met praten, de ander met luisteren?). "Bedrijf X doet het helemaal verkeerd, want dat is helemaal niet volgens de Social Media regels" (Maar scoort vervolgens wel veel succes bij zijn doelgroep). Ja, social media zorgen ervoor dat organisaties intern en extern op een andere manier gaan communiceren dan ze voorheen deden. Sterker, het zal bij sommige organisaties ertoe leiden dat ze nu moeten gaan communiceren. Want anders doen hun medewerkers en klanten het wel voor hen.

Maar werkt het uitgangspunt "regels zijn in strijd met de principes van social media"? In de praktijk niet. Want Social Media komen niet bij blanco organisaties binnen. Social Media komen binnen bij organisaties die vaak al bepaalde officiële codes, regels en/ of richtlijnen hebben. Dat is niet eng, helemaal niet. Ik zou er niet aan moeten denken dat er bij de organisatie waar ik werk niet een paar regels zijn die richting geven aan de manier waarop er binnen die organisatie wordt gewerkt.

Daar kun je vanuit Social Media invalshoek heel principieel heel moeilijk bij gaan zitten kijken. "Neuh, zou eigenlijk niet moeten. Het moet bottom up groeien. Het moet altijd tweerichtingverkeer zijn.". Maar dan gebeurt er vrij weinig. Ja, er zullen dingen ontstaan en er zullen dingen verder groeien. Maar om Social Media bij veel organisaties te laten slagen, moet de overstap gemaakt worden naar top down. Moet het management zich eraan willen committeren. En dan doen codes, regels en richtlijnen hun intrede.

Die codes, regels en richtlijnen zorgen vervolgens voor iets heel moois: ze veranderen de manier waarop Social Media worden ingezet. Ze zorgen ervoor dat Social Media op een manier worden ingezet die past bij die organisatie. Misschien is dat op een totaal andere manier dan oorspronkelijk bedacht of gedacht. Maar dat is niet érg, dat is geweldig. Het zorgt er namelijk voor dat het deel wordt van de organisatie. Daarvoor moet vaak water bij de wijn worden gedaan.

Kom op dat moment niet met argumenten als "Zo is het niet bedoeld". Juich het juist toe dat er iets mee wordt gedaan. Dat is 99 van de 100 keer niet in de pure, oorspronkelijke vorm. En dat is maar goed ook. Want als we het allemaal ook nog eens op dezelfde manier gaan doen...

NB Ik heb deze blog geschreven naar aanleiding van een uitlating van een specifiek persoon. Daarbij ging het me om de uitlating, niet om de persoon. Omdat de quote eenvoudig is terug te vinden, heb ik de bron en de naam van de persoon in het artikel opgenomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie