Dat stelt de Chief Commercial Officer van Smart Mobile Marketing en auteur van Online CRM tijdens een online webinar van MobileLunch.nl over Mobile Relationship Management.
Het lijkt een repeterende ontwikkeling, winkeliers die media traditioneel inzetten om klanten naar hun winkels te lokken. Eerst met een klantenkaart, later met email marketing en nu met de smartphone. 'Veel merken gaan er vanuit dat klanten terugkomen als ze een app hebben geïnstalleerd, maar 80 procent van de gedownloade apps wordt maar één keer geopend.', aldus Postma.
De kracht van een push
En dat is zonde, want veel smartphones en tablets hebben ingebouwde mogelijkheden om klanten actief te benaderen. 'De pushnotificatie is zo'n krachtig instrument, omdat het een zendmedium is, goedkoop en locatie-afhankelijk kan worden ingezet. Daarnaast zijn de resultaten makkelijk te meten. Wanneer een retailer de smartphone inzet als digitale klantenkaart en kortingen aanbiedt per pushnotificatie, zien we een duidelijke correlatie tussen het gebruik van de app, het winkelbezoek en de daaraan gerelateerde omzet. De locatie blijkt daarbij ook van belang, omdat het effect van de push in de buurt van de winkel hoger is.'
Het blijft echter niet bij het opzetten van een app of mobiele website. 'Meten is noodzakelijk om communicatie relevant te houden en bedrijven moeten blijven experimenteren om resultaten te verbeteren. Bedrijven moeten inzien dat mobile inmiddels als volwaardig, zelfstandig marketingkanaal kan worden ingezet. Zowel als push- en pullmedium. Daarbij is het "trail and error"-principe onderdeel van het succes.', aldus Postma.
Wie op de hoogte wil blijven van de laatste MobileLunch.nl webinars klikt hier.