Premium

Sir Martin Sorrell somber: WPP beleeft slechtste jaar in decennium

Adverteerders snijden in hun marketingbudgetten en daar heeft WPP last van. Het bod op Unilever lijkt het kantelpunt. 

’s Werelds grootste communicatieholding WPP maakte gisteren de halfjaarcijfers bekend naast de acquisitie van designbureau Design Bridge. 

Topman Sir Martin Sorrell is niet positief over de cijfers. Hij noemde gisteren 2017 zelfs het slechtste jaar van het laatste decennium. Er is nauwelijks organische groei. De verwachtinge organische groei voor dit gehele jaar is bijgesteld van 2 naar 1 procent. En 2 procent was al aan de lage kant. 

Dat terwijl 2016 nog een recordjaar was voor WPP.

Unilever
Als WPP het zwaar heeft, is dat geen goed nieuws voor de gehele branche. Op dat punt lijkt het nu gekomen. De grootste oorzaak is volgens de Britse chairman het terugschroeven van de marketingbudgetten bij een aantal grote adverteerders. Dat werd in gang gezet nadat Kraft-Heinz een miljardenbod deed op branchegenoot Unilever, al jarenlang een trouwe klant van het WPP-netwerk en één van de grootste adverteerders ter wereld.

Unilever kon de overname afwenden, maar het gevolg was wel dat er gesneden werd in het marketingbudget. Aandeelhouders van de grote FMCG-concerns zouden volgens Sorrell willen dat er minder aan marketing wordt besteed. Ook Unilever-concurrent Procter & Gamble maakte eerder bekend fors te bezuinigen op reclame, zo’n 30 procent.

Brexit
Sorrell mag ook graag de 'sociale instabiliteit' in de wereld als negatieve factor noemen. ‘Neem de opkomst van het populisme en de verrassende verkiezingsresultaten in Groot-Brittannië (de Brexit) en de Verenigde Staten.’ Ook is er niet al te grote groei in Brazilië, Rusland en China.

Sorrell zei tijdens de toelichting op de cijfers te verwachten geen al te grote maatregelen te hoeven nemen binnen zijn concern. Ongeveer 1 procent (1.400 wereldwijd) van het personeel verliest zijn baan, met name  door veranderingen in de digitale infrastructuur.
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie