Eind november werd bekend dat RTL Z de eigen programma’s in de avond ging schrappen. Dat ging ten koste van vijftien fte. De volgende stap is dat RTL Z zich nog meer op digitaal gaat richten en videoproductie.
Vorige week zou zijn meegedeeld dat de RTL Z-redactie grotendeels online gaat werken. Uitgever Joris van Lierop ontkent dat. ‘Er blijft een kernredactie voor tv actief, die inderdaad wel voor een groot deel vanuit digitaal moet worden gevoed. Dat is nu veelal andersom.’
'Niet digital only'
Van Lierop ziet sinds de aanpassingen per januari ‘een forse stijging in de voor RTL Z relevante doelgroep op tv’. ‘We willen nu verder gas gaan geven op de digitale ontwikkeling. We hebben een mooi bereik maar verwachten hier nog veel groei te kunnen realiseren met onder andere nieuwe video formats. Dit betekent niet het stopzetten van eigen tv-productie, we blijven actief met nieuws en uitzendingen rondom onze thema’s. Wel willen we meer focus hebben op videoproductie die via digitale weg verspreid zal worden en daarna ook weer via de tv-zender. Dus in plaats van het geschikt maken van tv-producties voor digitale verspreiding willen we dit proces voor een aantal producties gaan omdraaien. Nog meer nadruk op digital first, maar niet digital only dus. De aandachtsgebieden als Nieuws, Beurs, Personal Finance, Ondernemen en Tech blijven dezelfde.’
Volgens Van Lierop wordt pas rond het einde van dit kwartaal meer tastbaar en zichtbaar over de invulling van ‘digital first’.
De 24-uurs tv-zender kampt al vanaf de start met slechte kijkcijfers.