Rogier van den Heuvel(Velti): 'Sterke groei in mCommerce in 2014' [Visie Mobile 2014]

Mobile Commerce of beter gezegd mCommerce gaat komend jaar een hele sterke groei in Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De jongste cijfers van het geven aan dat het met de ‘infrastructuur’ voor mCommerce in Nederland wel goed zit. Door een sterke stijging zijn er voor het eerst met 8,5 miljoen smartphone bezitters meer mensen die een smartphone bezitten (nu 67% t.o.v. 58% een jaar geleden) dan een pc/desktop (65%). Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) is in het bezit van een tablet. Dit is een eerste vereiste voor mCommerce groei.

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Groei
De sterke groei in mCommerce zien we al in de US en de UK en zoals zo vaak met Digitale ontwikkelingen (Online en Mobile) komt dit vervolgens ook naar het ‘vaste land’ in Europa. Het percentage van Mobiel in de totale eCommerce uitgaven in de US is dit jaar gestegen naar ongeveer 16% (van 11% vorig jaar). Afhankelijk van het onderzoeksbureau is mCommerce tussen de $ 30 en $ 40 miljard in 2013 in de US, een groei van 40% ten opzichte van 2012. Volgens onderzoeksbureau Blauw Research is mCommerce in Nederland ook al goed voor 11% van de totale eCommerce omzet in de eerste helft van 2013.

Mobiele retailers
De grootste Mobiele retailers in de US zijn Amazon, eBay, Wal-Mart en Apple. Voor die bedrijven is Mobiel niet zomaar een verkoopkanaal maar een wezenlijk onderdeel van hun totale marketing strategie.
Alle retailers zijn op zoek naar nieuwe klanten, loyaliteit van klanten te verkrijgen, hun voorkeuren te weten te komen en te delen, andere waardevolle date te verkrijgen en andere manieren te vinden om klanten langer te binden en meer te laten besteden. Mobiel (smartphones en tablets) kunnen een hele belangrijke rol spelen om deze doelstellingen te bereiken.

Gebruik van smartphones en tablets
Tablets en smartphones worden onder andere gebruikt om producten te vergelijken, zoeken, kopen of winkels te lokaliseren. Daarmee is mobiel dus zowel een aanjager van de directe verkoop alsmede een research tool die consumenten naar winkels of sites brengt voor aankopen. Consumenten gebruiken smartphones en tablets wel om verschillende redenen; smartphones worden in het midden van het ‘shop proces’ gebruikt terwijl tablets zowel aan het begin voor eerste onderzoek als wel aan het eind voor de uiteindelijk koop worden gebruikt.

Redenen Mobiel gebruik
Er is een aantal redenen waarom Mobiel zo interessant is, waarvan de voornaamste zijn:

>Persoonlijke belevingeCommerce sites zijn nog vaak bezocht vanaf een desktop die gedeeld kan zijn met andere gebruikers. mCommerce sites worden meestal bezocht door één gebruiker. Dit betekent dat je een gebruiker kent en op basis van zijn persoonlijke interesses en gewoontes dus producten en diensten kan aanbieden.

>Geo-targeted
Mobiel is altijd locatie gebonden. Doordat de locatie bekend is kunnen mCommerce sites de nog meer persoonlijke ervaring toevoegen door locatie specifieke aanbiedingen en informatie te verstrekken.


>Atijd beschikbaar

mCommerce sites of apps zijn toegankelijk via smartphones en/of tablets en deze zijn inmiddels 24 uur per dag binnen een armlengte van ons vandaan. mCommerce sites zijn dus altijd en overal beschikbaar. Daarnaast wordt email, met promoties en aanbiedingen van sites waar men zich heeft ingeschreven, inmiddels ook vaker gelezen op een smartphone (46%) en tablet (15%) dan op een desktop (39%).

>Gemak en eenvoud

Volgens bureau Nielsen zijn mCommerce apps de snelst groeiende categorie apps aan het worden. De apps verhogen niet alleen de online ervaring maar ook de in-store ervaring. Je kan lijsten maken met producten waarin de klant interesse heeft, zien welke producten er in de winkel beschikbaar zijn, tot welk gangpad aan toe. QR codes kunnen ook gebruikt worden om meer product informatie of reviews van het product te krijgen. Ander features kunnen bijvoorbeeld zijn: wekelijkse kortingsbonnen (coupons), store locators en toegankelijkheid van het assortiment.

Omdat de mCommerce trend, en dus de groei, doorzet is het dus erg belangrijk voor alle retailers om middels het mobiele kanaal extra service te bieden aan haar klanten om zo extra waarde toe te voegen. Elk retail bedrijf moet dus zorgen voor een goede simpele en gebruikersvriendelijke mobiele beschikbaarheid en een persoonlijke user-experience.

Daarnaast is het raadzaam dat ook aandacht aan Social Commerce ofwel sCommerce wordt besteed. Online shoppers vertrouwen meer op aanbevelingen en reviews van andere klanten dan van welke andere bron dan ook. Het geeft potentiele klanten vertrouwen in hun aankoop beslissing.

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie