Reumapatiënten doen het zelf

Deze week is het de collecteweek voor het Reumafonds. Het spotje van het Reumafonds is echter anders dan anders. We zien Coco Broeken (26) die, begeleid door een treurig muziekje, vertelt dat ze reuma heeft. Maar dan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dan grijpt ze in, zet de muziek uit en komt met een heel andere oproep. Ze doet een appèl op de mensen met reuma om zelf in actie te komen. Door zelf geld te collecteren of acties te verzinnen. ‘We zijn met twee miljoen. Samen kunnen we iets tegen reuma doen!’

Die lijn wordt ook op de website doorgezet. Je wordt doorgeleid naar een actiesite , waar je aan kunt geven wat je wilt doen, en hoeveel geld je hoopt op te halen. Daarnaast is de stand te zien, en wat jouw actie al heeft opgebracht. 

Verfrissend

Ik vind het een verfrissende benadering. Het geeft aan dat het Reumafonds met zijn tijd is meegegaan. Toen ik zelf tien jaar terug de diagnose reuma kreeg, kon ik in eerste instantie alleen overdag mijn workshop ‘omgaan met reuma’ volgen. Gewoon, omdat reumapatiënten niet geacht werden overdag te werken. We zijn toen zelf een avondgroep gaan organiseren, omdat wij dat onzin vonden.

Geen zielige mensen

Deze nieuwe wijze van actievoeren past bij die gedachte. Niet weggezet worden als zielige mensen, maar juist inspelen op de actiemogelijkheden van de patiënten zelf. ‘Als we ons allemaal inzetten, kunnen we samen reuma verslaan’, luidt de hoopvolle, positieve boodschap. Mij spreekt het aan. Goed gedaan door het Reumafonds en hun bureau Branding a Better World.


Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie