Door: Leon Ragetlie
De tweede helft van ReclameRidders 5 stond helemaal in het teken van creatief ondernemen en het creëren van je eigen droombaan. Het panel bestond uit een mix van door de wol geverfde ondernemers en succesvolle jonge entrepreneurs. Namelijk, Henk Keilman (Investeerder en ondernemer), Jan Arie Dekker (Anyone?, Hollandsch welvaren), Deniz Alkaç (Bruut.tv) en Jorn van Lieshout (BounceSpace). Wat kunnen wij als creatieven eigenlijk leren van deze doe-het-zelvers?
De discussie werd afgetrapt met de stelling: ‘Creatieven zouden de beste ondernemers moeten zijn’. Niet helemaal waar volgens Henk Keilman, een van de oude rotten op het podium. “Vooral hun creatieve bijdrage is essentieel, maar het is belangrijk dat ze iemand zoeken die de zakelijke kant aan kan pakken. Iemand die zorgt dat het allemaal werkt. Want je moet aan beide zijden gevoel hebben”. Jorn van Lieshout beaamt dat: “Als je wil ondernemen is het ontzettend belangrijk dat je ook in de executie uit de voeten kan. Want je kunt wel creatieve ideeën hebben, maar zonder uitvoering ben je alsnog nergens”. Het is vooral dat laatste wat lang niet voor iedereen is weggelegd. Toch ziet Jorn dat creatieven vaak een enorme intrinsieke motivatie bezitten om dingen te maken. Dus wat dat betreft hebben ze daarmee een streepje voor op andere ondernemers.
En stel nou dat je een slecht product hebt gelanceerd. Gelukkig is er dan altijd nog reclame als laatste redmiddel, toch? Op deze stelling werd afwijzend gereageerd. Sterker nog, dit was eigenlijk geen stelling volgens de sprekers. “Als je een slecht product hebt dan gaat een goed verhaal het niet beter maken,” zegt Deniz Alkaç, een van de jonge ondernemers die met zijn bedrijf tal van verhalen voor merken vertelt. “Een goed product met een goed verhaal daarentegen kan echt iets moois opleveren. Daar moet je naar zoeken”. Jan Arie Dekker vindt dat reclame aan erosie onderhevig is: ”Als je tegenwoordig een slecht product hebt gaat geen campagne je meer redden. De echtheid mist dan.” Misschien wel de sterkste opmerking over deze stelling kwam van Henk Keilman: ”Reclame met valse informatie werkt alleen nog in Noord-Korea.” Het gebeurt niet voor niets dat grote bedrijven worden weggevaagd. “Niet omdat ze geen reclamebudget hebben, maar omdat ze producten verkopen waar niemand op zit te wachten”.
De laatste stelling van de ochtend lijkt misschien een open deur voor creatieven: ’Originaliteit is een voorwaarde voor succes’. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een super effectief idee op een reclamebureau genadeloos wordt afgemaakt omdat het niet origineel genoeg is. Maar hoe denken de ondernemers hierover? Deniz vindt het logisch. Wat je bedenkt moet origineel zijn. “Maar als je iets goed kopieert kun je wel degelijk heel succesvol zijn,” zegt Jan Arie. Jorn van Lieshout staat hem bij: “Kijk naar Zalando bijvoorbeeld. Dat is een copycat die het bijzonder goed doet.” Henk Keilman vertelt dat je echte originaliteit helemaal niet zoveel ziet. Vooral de timing en de omstandigheden zijn belangrijk. “Toen Google werd gelanceerd waren er al 10 zoekmachines, alleen die van hun was net beter en kwam ook precies op het juiste moment.”
Kan communicatie er dan wel voor zorgen dat een product dat niet origineel is dat toch lijkt te zijn? Jazeker! zegt Jan-Arie meteen. Kijk bijvoorbeeld naar de Epic Split commercial van Volvo. Die gaat over de koersvastheid van een truck. ”Dat is niet echt een originele eigenschap voor een vrachtwagen. Toch is het wel bijzonder origineel in beeld gebracht!” En dat werkt goed want de campagne heeft een hoop resultaat opgeleverd. Niet alleen in de media maar zeker ook op de verkoop van trucks. Dus wat je als creatief ook doet, probeer altijd te zoeken naar originaliteit. Of dat nou in je eigen product is, of in de fantastische communicatie daaromheen.
Wil je ook het verslag van het eerste panel lezen? Dat kan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!