Premium

Print werkt in 0,3 seconde

Een advertentie goed of slecht? Binnen 0,3 seconde weten we het.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij het zien van een advertentie vindt in het brein een zeer snelle reactie plaats die samenhangt met de waardering voor een advertentie. Dat blijkt uit de resultaten van de .

In het onderzoek is met behulp van EEG de breinrespons op advertenties gemeten. In totaal zijn er 150 advertenties voorgelegd, verdeeld over vijf productcategorieën: auto’s, cosmetica, mode, voedingsmiddelen en elektronica.

Als de advertenties geordend worden naar sterkte van de breinreactie, dan blijken advertenties die positieve emoties oproepen en ongecompliceerd zijn het meest effectief.

Ook het merk waarvoor geadverteerd wordt, is van invloed op het succes van een advertentie: een hoge merkbekendheid hangt samen met een snelle breinreactie.

Angst of extreme humor werkt averechts.

Het gebruik van dergelijke visuele metaforen trekt weliswaar de aandacht (‘opvallend’), maar wordt negatief gewaardeerd (‘schokkend’, ‘raar’).

Bovendien moet de consument in zo’n geval veel moeite doen om de reclameboodschap te verwerken.

Hoe meer verwerking er nodig is, hoe minder aantrekkelijk de advertentie wordt gevonden.

 

 

 

 

 

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie