Hete planeet
In 'The Inconvenient Truth' liet Al Gore de statistieken en grafieken over de toekomst van onze hete planeet het werk doen. In #039;The Age of Stupid'">'The Age of Stupid' gaat het over de menselijke kant ervan. In de film wordt een doemscenario geschetst waarbij Sydney in vlammen opgaat, Las Vegas wordt bedolven onder woestijnzand en Londen onder water staat. De hoofdpersoon kijkt in 2055 terug en vraagt zich af waarom niemand iets deed om het klimaat te redden toen het nog kon. Op www.notStupid.nl is te zien wat je kunt doen om deel te worden van de oplossing in plaats van het probleem.
Energie van de zon
Peter Desmet is directeur van het bedrijf SolarClarity dat zonnepanelen (of PV-systemen) verkoopt en installeert bij bedrijven en particulieren. "Ik heb twee jonge kinderen en op een dag stelde ik me voor dat ze mij later zouden vragen of ik wist dat het klimaat veranderde en ik dan moest antwoorden: ‘Ja, maar ik heb er niks aan gedaan'. Toen realiseerde ik me dat ik het roer om moest. Er wordt zoveel gepraat over innovatie van de techniek, maar er wordt niet tot actie overgegaan. Bij SolarClarity zijn we met een club mensen die het gewoon doet."
Wereld van morgen
Geen woorden maar daden, vinden ook de mensen van de ASN Bank. ‘Voor de Wereld van Morgen’, een initiatief van ASN Bank, is een community voor duurzame doeners. Hier heeft iedereen de mogelijkheid om zo actief en praktisch mogelijk bij te dragen aan een duurzame maatschappij. Op de website kunnen mensen hun idee concreet maken, omzetten in een actie en zo een bijdrage leveren aan de wereld van morgen.
Ik ben de planeet
Duurzame doeners zijn in het bedrijfsleven bezig om producten en diensten klaar te maken voor de groene toekomst. Zo zijn er de duurzame led-lampen van Philips, duurzamere popfestivals (Lowlands), groene energie van Greenchoice en duurzame biertjes van Gulpener. Bij TNT is er het programma Planet Me om het bewustzijn omtrent klimaatverandering te bevorderen en een kader te creëren voor het terugdringen van de eigen CO2-uitstoot. Initiatieven als deze dienen twee doelen. Terwijl de milieu-effecten van bedrijfsactiviteiten worden beperkt worden tegelijkertijd de financiële prestaties verbeterd.
Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In Goed Boek beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.
Duurzaam is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!