'Online-editie reddingsvloot voor krant'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Berichtje in NRC Handelsblad van vandaag: uit onderzoek van het blijkt dat de groei van het aantal mensen dat online op zoek gaat naar nieuws, afneemt.

30 procent van de volwassen logt regelmatig in om nieuws te lezen, ongeveer net zo veel als twee jaar geleden, aldus Pew Research Center.

Een ander onderzoeksresultaat: veertigplussers gaan eerder op zoek naar onlinenieuws dan jongvolwassenen.

'De 31 procent die online nieuws leest, spendeert daar echter niet zo veel tijd aan als aan traditionele media zoals kranten, tv en radio', zegt Andrew Kohut, directeur van het Pew Research Center tegen Associated Press.

De daling van het aantal krantenlezers de laatste tien jaar is afgeremd door de mensen die online een krant lezen. De directeur ziet de online-edities als een soort reddingsvlot voor de kranten. 'Maar het is een klein reddingsvlot', is de mening van de directeur.

Ruim 40 procent zei dat ze een krant lazen, op papier of op het scherm, vergeleken met bijna 60 procent in 1994. Het totale aantal lezers is de afgelopen vier jaar stabiel gebleven.

Het bestaan van onlinekranten zorgt ervoor dat jongvolwassenen geïnteresseerd zijn gebleven in kranten. Het percentage van deze groep dat kranten leest ? online of op papier ? is, hoewel laag, het afgelopen decennium niet gedaald. Maar deze leeftijdsgroep blijkt ook eerder geneigd te zijn het nieuws helemaal niet te volgen. Een onheilspellende waarschuwing voor de branche, meent NRC.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie