Nieuwe trends voor mkb-ers

Massa-individualisering, nieuwe product/dienst combinaties en samenwerken. Dat zijn de drie trends waar het mkb de komende jaren kansen vandaan moet halen, zo luidt de conclusie van de ToekomstWijzer die voor het eerst door Syntens New Technologies werd georganiseerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ToekomstWijzer is een managementgame waarbij vijftig deskundigen uit verschillende disciplines 24 trends voorgelegd kregen en moesten aangeven welke zij belangrijk vonden voor het mkb en wanneer ze dachten dat de trends zouden inzetten. De experts waren afkomstig van universiteiten, kennisorganisaties, consultancybureaus en middelgrote bedrijven.

Uit de bijeenkomst kwam naar voren dat er kansen zijn voor ondernemers die maatwerk leveren aan hun klanten. Klanten willen geen producten meer maar oplossingen. Daardoor ontstaan er nieuwe combinaties van producten en diensten en moeten ondernemers zowel nationaal als internationaal steeds meer samenwerken met verschillende typen mkb-bedrijven.

De resulaten van het onderzoek worden gedeeld met de opdrachtgevers, waaronder het ministerie van Economische Zaken, dat de uitkomsten onder andere gaat gebruiken als input voor het innovatiebeleid.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie