De rode draad? 'Het vak was ook wel aan verandering toe.' Nic Owen neemt het stokje over van Thijs Biersteker. Owen is managing director van 72andSunny Amsterdam.
1. Welke ontwikkeling is je het meest bijgebleven het afgelopen jaar? Wat was het toppunt van creativiteit?
‘In mijn ogen hebben we ons meer cultureel dan creatief ontwikkeld. Een goed voorbeeld daarvan is de positieve ontwikkeling op gebied van seksuele ambiguïteit, met voorlopers als Caitlyn Jenner, Andreja Pejic en Aydian Dowling. Deze acceptatie vierden wij met ons werk voor Smirnoff, wat goed werd ontvangen door de wereld.'
‘Het absolute toppunt van creativiteit is voor mij het spel van het top-trio van FC Barcelona: Messi, Suarez en Neymar. Zij combineren pure schoonheid met meedogenloze efficiëntie op het hoogste niveau. Prachtig.’
2. Wat vind je de interessantste ontwikkeling van het moment? Of wat zou de belangrijkste ontwikkeling van het moment moeten zijn?
'De techniek ontwikkelt zich met een snelheid die consumenten beter kunnen bijhouden dan merken. Voor consumenten is dat prima, omdat ze daarmee meer macht krijgen. En voor ons, als professionals, is het niet per definitie negatief omdat er nog een wereld te winnen valt. De druk zit er dus op een goede manier op…’
3. Hoe gaat het met de reclame-industrie? Laat ze kansen liggen?
‘Volgens mij gaat het wel goed. Het probleem is echter dat een groot aantal mensen te vaak ‘op safe’ speelt. Ze doen gewoon hun ding, geven niet echt om de case en zoeken daarmee ook de grens niet op.
4. Kunnen ‘wij’ de wereld veranderen?
‘Natuurlijk kunnen we de wereld veranderen. We proberen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij, zoals we voor Benetton hebben gedaan. Met die campagne zochten we internationale tolerantie. Daarbij streven wij er altijd naar om nuttig en betekenisvol te communiceren. Met onze industrie kunnen we met schreeuwend werk een rommelige wereld creëren, waarin iedereen zich thuis kan voelen.’
5. Wie gaat er voor Nederland scoren in Cannes?
‘Los van de plaatsbepaling worden grenzen steeds vager. Nederlands- en internationaal topwerk kruipen steeds dichter naar elkaar toe. We hebben veel Nederlandse talenten binnen ons bureau, die ons beter maken, en hopelijk wij hen ook.’
6. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
‘Daarbij ben ik niet geheel objectief, maar ik denk het Verenigd Koninkrijk. Het is een drukke markt, wat het moeilijk maakt om continu werk van een hoge standaard af te leveren. De markt waardeert goed en effectief werk meer dan prijzen, maar desondanks zitten Britten maar al te graag in jury’s. Wat weer bijdraagt aan de hoge kwaliteitsstandaard.'
‘Aan de andere kant is Nederland beter in staat om goed internationaal werk af te leveren dan het Verenigd Koninkrijk, dat de neiging heeft om zich te veel te richten op Londen. Daardoor kan de industrie te klein worden.’
7. En wat inspireert jou persoonlijk het meest?
‘Ik leer elke dag weer van de 100 mensen met wie ik werk, en van de 25 verschillende culturen die ze hebben. Zij zijn zo gedreven en inspirerend. Het voelt voor mij alsof ik dagelijks culturele les krijg, door te wonen in een van de mooiste steden ter wereld, in een tijd waarin de stad bloeit en ik hoop dat wij daar onze bescheiden bijdrage aan kunnen leveren.’
DE FAVORIETE CASES VAN NIC IN CANNES
‘Veel merken proberen betrokken te zijn bij maatschappelijke thema’s of willen invloed hebben op een cultuur. Soms voelt het echter of ze alleen “degelijk” willen overkomen, in plaats van dat er echt sprake is van een trend.
‘Bij de campagne #LikeAGirl proef je aan alles dat het oprecht is. Het zal mij dan ook niets verbazen als deze met alle prijzen ervandoor gaat. Het tackelt een super relevant thema op een brutale en eerlijke manier. Je kan de campagne op geen enkel vlak ter discussie stellen, zowel conceptueel als uitvoerend. Ik zou willen dat wij dat hadden bedacht.
Daarnaast laat #ThisGirlCan sport positief en inspirerend overkomen, zonder daarbij terug te vallen op professionele atleten. Ik ken geen andere campagne die zo gefocust is op vrouwen, dus ik houd het bij deze twee.’
Lees alles over het 62ste Cannes Lions Festival in het Cannes Lions 2015 dossier van Adformatie.