Black Friday (BF) is coming. De consument dompelt zich in een warm bad van kortingen, retailers wrijven zich in hun handen met vette euro-tekens in de ogen. Kwestie van tijd voordat heel Nederland met de overgewaaide koopgekte uit de VS meedoet. Toch?
Zover is het nog niet helemaal.
Volgens een onderzoek van Kieskeurig.nl bestaat er een ‘enorme tweespalt’ bij de Nederlandse consument ten aanzien van Black Friday: 57% omarmt de feestdag omdat zij goede ervaringen hebben met het fenomeen, maar 43% associeert Black Friday met misleiding. Kieskeurig.nl deed onderzoek onder ruim 5.200 consumenten.
In lijn met ander onderzoek
Dat Nederlandse consumenten argwanend staan tegenover het kortingencircus liet een consumentenonderzoek van Simon-Kucher & Partners onlangs ook al zien. De meerderheid van de Nederlanders ziet de BF-kortingen als fake, maar koopt desondanks. Deze argwaan is niet zonder grond. Dat niet alle aanbiedingen de beste zijn, was iets waar vorig jaar de Consumentenbond ook al voor heeft gewaarschuwd.
Grote kortingen trekpleister
83% van de bezoekers van Kieskeurig.nl vindt de koopdag hot. Van alle BF-kopers van 2018 is 66% van plan dat in 2019 weer te doen. Grote kortingen zijn de grootste trekpleister van het koopfeest.
De consument heeft inmiddels verwachtingen bijgesteld. Achtendertig van de honderd ondervraagden dachten in 2018 nog dat een korting van meer dan 40 procent gangbaar was, in 2019 is dat 29%. Kortingen tussen de 20 en 40 procent worden het meest genoemd.
Grote potentie
De groep die nog niet van Black Friday gebruik maakt, is groot. In 2018 gaf bijna 77% van de bezoekers aan dat zij in 2018 geen aankoop hebben gedaan. Voor 2018 ligt dat percentage op 50%.
Budgetterend
De meeste consumenten die tijdens Black Friday iets verwachten te kopen, zetten er daadwerkelijk budget voor opzij. Ruim 43% stelt een budget van tussen de 100 en 500 euro samen. Nederlanders zijn dus bereid aanzienlijke bedragen uit te geven tijdens Black Friday.
Misleidend
Er is ook een grote groep sceptici. Van de mensen die vorig jaar niets kochten, geeft 30% aan Black Friday te associëren met een misleidend koopfestijn. 35% verdenkt winkels ervan te sjoemelen met prijzen en kortingen. Eén op de vijf tegenhangers van de koopdag is zelfs voor afschaffing.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!