Toegegeven: Het schijnt al veel langer een wereldwijd succes te zijn en er zal vast al vaker over zijn geschreven, maar ik had er natuurlijk nog nooit van gehoord. Misschien is het zelfs alweer passé. Toen ik echter dit artikel las, viel mijn mond open van verbazing. De wereld veroveren met echt afschrikwekkende, spuuglelijke schoenen!
Over hoe iets afschuwelijks toch succesvol kan zijn.
De firma Crocs verwacht dit jaar meer dan 20 miljoen paar kunststof instappers te verkopen. Het bedrijf, ooit opgezet door drie vrienden, maakt een ongekende groei mee. Van $1 miljoen omzet in 2003 tot een geschatte $322 miljoen omzet in 2006. Voornamelijk door word-of-mouth advertising.
De plastic klompen die het bedrijf fabriceert schijnen licht, comfortabel, soepel, ondersteunend, anti-slip, water- en luchtdoorlatend en tevens zweetlucht-resistent te zijn. Ze zijn bovendien in vele verschillende kleuren verkrijgbaar.
Het bedrijf heeft het geluk dat Hollywood de Crocs heeft omarmd. Onder andere Al Pacino en Faith Hill zijn met de Crocs aan hun voeten gesignaleerd, voor sommigen reden genoeg om te denken dat het dan wel hip moet zijn. Zie ook deze bruid.
Maar de belangrijkste succesfactor is toch wel dat de bedenkers van Crocs onlangs de fabrikant van de schoenen brutaal hebben overgenomen. Hierdoor heeft Crocs nu complete controle over de eigen distributie. Er worden speciale edities uitgebracht, bij iedere feestdag een bijpassende kleur. En bedrijven kunnen uiteraard hun eigen collectie op maat laten ontwerpen. En dat doen de Disney's en Google's van deze wereld dan ook graag. Beperkte oplagen, tijdelijk designs, met of zonder speciale opdruk. Zoveel mensen, zoveel wensen. En hoe meer soorten en maten er beschikbaar komen, hoe langer het duurt voor de verzameling compleet is. Sommige consumenten blijven nou eenmaal kopen.
In drie jaar tijd zijn er al extra fabrieken in Mexico, China, Italië en Roemenië geopend. De plastic klompen worden nu verkocht in 40 landen. Maar niet alleen de drie oprichters en hun oude schoolvriend (die CEO is geworden) zijn rijk geworden van het idee. Ook huisvrouw Sheri Schmelzer is minimaal $10 miljoen rijker. Zij bedacht accessoires als figuurtjes en lettertjes die in de gaatjes van de Crocs konder worden gedrukt, om de schoen een nog persoonlijker karakter te geven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!