Mediaconsumptie verschilt niet per leeftijd

Niet waar: ouderen lezen vooral de krant en jongeren kijken online video.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tenminste, niet volgens het Amerikaanse onderzoek dat het Media Insight Project deed naar de mediaconsumptie van Amerikanen.

De urgentie, wie het brengt en het type nieuws bepaalt meer waar(op) men het nieuws leest/kijkt dan de leeftijd van de consument.

Mensen van verschillende generaties maken gebruik van een verscheidenheid aan verschillende platforms om nieuws te lezen/kijken. Zes op de tien volwassenen krijgen per week hun nieuws via televisie, radio, print, computers of smartphones. De gemiddelde volwassene gebruikt vier soorten media om wekelijks op de hoogte blijven.

Honger naar nieuws

Wat verrassend wordt genoemd is dat de honger naar nieuws niet beperkt is tot oudere, hogere opgeleide, welvarende Amerikanen.

Jongeren zijn actieve nieuwsconsumenten, zeker als het gaat om breaking news. Voor nieuws op dagelijkse basis hebben ze iets minder interesse.

Driekwart van de Amerikanen checkt het nieuws ten minste dagelijks, de helft zegt dat het geen voorkeur heeft voor de manier waarop het nieuws hen bereikt. Ze kiezen het handigste device wat voor handen is om het nieuws te lezen/kijken.

Als het om breaking news gaat, geeft de helft van de ondervraagden aan dat ze het dit eerste op de televisie hoorde, of van anderen. De helft van hen ging daarna online voor meer informatie.

Hoewel de sociale media wel een steeds groter wordende bron voor nieuws zijn - vier op de tien Amerikanen geven aan dat ze hun nieuws in de laatste week via sociale media verkregen.

Meer vertrouwen in nieuwsorganisaties meer dan sociale media

Maar ook Amerikanen vertrouwen (twee keer zoveel) nieuwsorganisaties meer dan sociale media. Dit geldt voor alle generaties.

De printmedia blijft belangrijk voor de Amerikanen. Bijna de helft van de 18- tot 29 -jarigen leest het nieuws in print, naast het nieuws via socialemedianetwerken of sites. Drie op de vier kijken naar tv en iets meer dan de helft luistert naar het nieuws op de radio.

De meeste Amerikanen betalen niet voor hun nieuws, degenen die dat wel doen, kopen vaak printmedia.

De studie is een initiatief van de Associated Press, het American Press Institute  en de Nationale Organisatie voor Onderzoek aan de Universiteit van Chicago .
1.492 Amerikanen werden tussen januari en februari dit jaar ondervraagd.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie