Marieke Bos is Marketingtalent of the Year 2012

Marieke Bos, brandmanager Unox bij Unilever, is 26 juni verkozen tot Marketingtalent of the Year 2012. De winnaar werd bekend gemaakt tijdens de 1%SHOW van 1%CLUB, die dinsdagavond live vanuit AmLab in Amsterdam werd uitgezonden via livestream.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een van de opdrachten voor Marketingtalent of the Year was het bedenken van een marketingplan voor een project van de 1%CLUB, het crowdfundingplatform voor ontwikkelingsprojecten. Marieke Bos kreeg als opdracht mee om een marketingplan te ontwikkelen voor het project ‘Donate one camel to one family’. Bij dit project worden Keniaanse families voorzien van een kameel, waarmee ze weer in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Doel is om 5000 euro op te halen, om 10 families dit jaar nog te kunnen helpen.

Bos bedacht hiervoor een businessconcept: reisorganisaties bieden toeristen aan om 1 procent (een bedrag van 20 euro) van hun trip te besteden aan de aanschaf van een kameel.
Volgens de jury klopte het marketingplan als een bus, bevatte het zeer scherpe insights en heeft Bos slim ingespeeld op een al bestaande doelgroep. Marieke heeft de case daarnaast dicht bij zichzelf gehouden, gaat voor de lange termijn en heeft gezorgd voor een triple win, waarbij aan alle stakeholders - de projecteigenaar, de reisbranche en de reizigers - is gedacht. Daarbij viel het op hoe gedreven en hoe betrokken Marieke is bij dit project: inmiddels zijn de eerste contacten met reisorganisaties gelegd.

Tijdens de 1%SHOW mochten de kijkers ook hun eigen voorkeur geven door te stemmen op de finalisten. Deze publieksprijs ging uiteindelijk naar Liesbeth Gouda; haar marketingplan voor de Nepalese Sarswati Peace School kreeg 46 procent van de stemmen.

Marketingtalent of the Year is gestart vanuit de wens van het vakblad om meer te kunnen doen voor en met marketeers van de Generatie Y. Elsbeth Eilander, redacteur Tijdschrift voor Marketing, licht toe: ‘Uit onderzoek is gebleken dat juist deze generatie marketeers hun kennis en kunde steeds meer wil inzetten voor hogere, goede doelen, naast hun dagelijkse werkzaamheden. De samenwerking met 1%CLUB ( ‘Doneer 1 procent van je tijd aan een concreet project’) was dan ook een logische keuze.’
De wedstrijd heeft tot nu toe 8 hele mooie marketingplannen opgeleverd voor de projecten van 1%CLUB.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie