RA*W University probeert een brug te slaan tussen reclamebureaus en studenten door inspiratiesessies te organiseren. Ditmaal was het de beurt aan Lemz en kozen zij voor een actievere sessie, door samen met de studenten na te denken over een pro-sociale campagne.
De sessie werd gefaciliteerd door Lemz-strategen Ali Marmaduke, Marlies Touw en Tim Claassen.
'De mix aan studenten – van Willem de Kooning Academie tot Psychologie aan de UvA – leek een ambivalente houding te hebben richting het werken in de reclame industrie', concludeert Claassen. 'Dit werd al duidelijk uit de geschreven motivaties. Hoewel ze allemaal willen werken bij creatieve bureaus, twijfelden ze ook of ze hun werkende leven daarmee wel betekenisvol genoeg kunnen invullen. Dus in plaats van een eenzijdig praatje over Lemz of prosociale marketing wilden we ze laten ervaren wat hun eigen potentie is in het creëren van prosociale ideeën.'
Thema van de avond was daarom gender stereotypering. De wijze waarop kinderen zich ontwikkelen van kind tot volwassene wordt sterk beïnvloed door buiten geprojecteerde stereotypen. Speelgoed, onderwijs en reclame bevatten bijvoorbeeld genoeg stereotypen over genderrollen en identiteit. Die vormen volgens Lemz 'een lens waarmee mensen zichzelf en de wereld om hen heen zien', het startpunt van het ideation proces van de avond.
'Met sessie wilden we de studenten kennis laten maken met de maatschappelijk kant van reclame' vult Dirk Jan de Krom van R*AW University aan. 'Zij zijn ten slotte de toekomst. Wat is de invloed van een reclamemaker? En hoe bewerkstellig je als merk een positieve maatschappelijke verandering? Het was zeker geen gemakkelijke sessie, maar des te mooier om te zien dat de studenten het gevraagde niveau snel oppikten en er mooie ideeën tot stand zijn gekomen.'
Na het analyseren van het probleem om vijf oorzaken te benoemen, zijn zes groepen studenten een idee gaan ontwikkelen waarmee een positief beeld over gender bij kinderen bevorderd wordt.
Een van de ideeën was een reality-programma, waarin kinderen voor een tijdje van geslacht ruilen. Een ander concept was om meer mannen voor de klas krijgen, om de lerarenpopulatie meer in balans te krijgen en gender stereotypen via onderwijs te bestrijden.
Meer over het proces en de uitgewerkte ideeën is te lezen in het verslag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!