'Lef en bewustzijn moeten de creatieve industrie verlichten'

Marketeers, creatieven en jonge honden lieten zich inspireren tijdens het middagprogramma van ADCN Illuminating Talks.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als warming-up voor het avondprogramma (de uitreiking van de ADCN Lampen) lieten tientallen creatieven zich gistermiddag (7 april) inspireren bij verschillende sessies over &;creative breakthroughs&;. In de nieuwbakken De Hallen Studio’s konden jonge honden en oude meesters in twee studio’s luisteren naar verschillende gastsprekers die een toelichting gaven op creatief werk of hun verlichtende visie deelden.

Advertising avant la lettre
Bij binnenkomst werd duidelijk dat de sessie ‘Creativity is an attitude’ van Wesley ter Haar (MediaMonks) en David Snellenberg (Dawn) zo populair was, dat na vijf minuten de deur richting studio 2 potdicht zat. Tegelijkertijd vond in studio 1 de sessie ‘Advertising avant la lettre’ plaats, van Pieter Roelofs (Rijksmuseum) en Michael Huyser (Het Rembrandthuis).

In een strakke presentatie liet Roelofs de aanwezigen zien waarom kunst zich goed laat lenen voor advertising en waarom het belangrijk is om als museum mee te veranderen met de tijdgeest. Als voorbeeld gebruikte hij het schilderij ‘Het Melkmeisje’ van Johannes Vermeer, dat in de beginjaren niet bijzonder gewaardeerd werd, maar tegenwoordig wordt gezien als een van de grootste werken ooit.

&;Oude meesters hebben een nieuwe manier van communiceren nodig om hun verhalen te kunnen vertellen. Er zit veel emotionele waarde in kunst, wat een museum veel meer maakt dan een tentoonstelling alleen&;, aldus Huyser. 

Turn moments into memories
In de studio ernaast startte vervolgens de sessie ‘A list of 10 – turn moments into memories’ van Jochem Leegstra (...,staat) en Patrick Roubroeks (Xsaga). De twee kennen elkaar sinds een gezamenlijke opdracht in Dubai waar ‘alles’ mogelijk was. Hun devies is dan ook: &;think big&;. Volgens Leegstra moet je creativiteit niet begrenzen om het optimale eruit te kunnen halen.

Aan de hand van tien (eigen gemaakte) cases besprak het duo hoe je van creaties iets memorabels maakt. Een indrukwekkend voorbeeld was de uitreiking van de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2011 aan Anton Corbijn. Hoewel Leegstra en Roubroeks aanmoedigen om groots te denken, kun je soms groots zijn door het juist klein te houden. Het concept is simpel, maar de aanwezigheid van sterren als Bono, Chris Martin en prinses Máxima maakte het groots.

Design as initiator
Design krijgt een steeds nadrukkelijker rol binnen de ADCN en de Lampen-uitreiking, wat onder meer blijkt uit het groeiende aantal designcategorieën. Richard van der Laken (What Design Can Do) gaf uitleg hoe design een steeds sterkere stem krijgt binnen de communicatiebranche. Van der Laken: ‘Design is belangrijk, omdat alles om ons heen design is. Van de stoel waarop je zit tot deze presentatieklikker.’

Volgens Van der Laken durven steeds meer designers opiniërend te zijn. Dat illustreerde Van der Laken met een serie voorbeelden uit zijn eigen Gorilla-reeks, waarmee hij de Volkskrant dagelijks voorziet van een actuele illustratie. &;Door deze ontwikkeling wordt design onderdeel van de publieke discussie&;. Jammer was dat Robert Nakata (72andsunny Amsterdam) zich tijdens deze sessie enigszins op de vlakte hield.

Ter afsluiting werd in studio 2 de bijna ‘spirituele’ sessie &;Empathy for creativity&; gegeven door Karim Maarek (THNK) en Wicher Schols (School of Life). Maarek: ‘Om een creatief product op maat te kunnen maken, moet je een klant kunnen begrijpen. Dit kan alleen wanneer je al je vooroordelen los laat, maar dat vraagt het nodige empatisch vermogen.&; De zaal kreeg een paar opdrachten om dit te oefneen en dat leverde een ongemakkelijke, doch semi-hilarische sfeer op. Vreemde mensen moesten elkaar minuten lang in de ogen aankijken en hun ademhaling leren controleren. Uiteindelijk moest je voor &;je partner&; een idee ontwerpen waaraan je partner &;echt&; iets zou hebben.

Wellicht was voor sommige de laatste sessie iets te ‘verlichtend’, maar na de afsluitende borrel maakten de meesten bezoekers zich tevreden op voor de prijsuitreiking later op de avond.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie