Een van de aanleidingen voor het onderzoek is dat organisaties na een tijdje teleurgesteld raken in interne social media. Dat ondanks alle goede intenties, bevlogenheid en hard werk de echte harde resultaten uitblijven.
Maturity model
Basis van het onderzoek wordt gevormd door het door hen ontwikkelde maturity model voor interne social media. Dit model kijkt niet alleen naar gebruik (activiteit en participatie) bij de communities van de organisatie, maar ook naar de mate van invulling van drie andere randvoorwaarden voor een goede community: doelmatigheid (KPI’s), organisatie en borging.
Gebruik:
Er wordt minder gebruik gemaakt van de communities dan de organisaties zichzelf ten doel hadden gesteld. Het percentage van actieve directies/besturen met ruim 35%, ligt veel hoger dan de 22% actief senior management.
Doelstellingen:
56% van de respondenten met interne social media hebben doelen geformuleerd. Bijna 60 procent van deze respondenten heeft doelen gericht op de activiteit op het platform zoals views, likes, posts en interacties. Slechts zes organisaties hebben doelen opgesteld die direct gerelateerd zijn aan het primaire proces van de organisatie.
Meer dan 60 procent van de respondenten monitort zijn interne social media platform. Het overgrote deel hiervan (89%) doet dit door middel van meelezen en kijkt inhoudelijk waar alle gesprekken over gaan.
Organisatie:
Interne sociale media behoren vooralsnog vooral tot het domein van de afdeling Communicatie (69%). Bij ruim 64 procent van de respondenten met interne social media is er minstens één persoon bezig met het modereren van de dialoog en het inhoudelijk monitoren.
Borging
Gebruikersgemak:32 procent van de respondenten met interne social media heeft single sign-on gerealiseerd, waardoor medewerkers automatisch bij het inloggen op hun werkplek ook op het platform zijn ingelogd.
Integratie
Ruim 60% van de respondenten geeft aan dat er een relatie is tussen interne social media en andere communicatiemiddelen.
90 procent van de respondenten met interne social media geeft aan dat interne social media de werkprocessen op dit moment niet ondersteunen.
Conclusies
1.Voor zo’n relatief jong werkveld als interne social media zijn er al verrassend veel organisaties actief mee aan de slag gegaan. Niet alleen in technische bedrijven, maar in kleine en grote organisaties, binnen overheid en bedrijfsleven.
2.Organisaties die hoog scoren zijn vaak al langere tijd met het onderwerp bezig en hebben structureel budget en capaciteit vrijgemaakt
3.Vooralsnog is interne social media echt een aangelegenheid van de afdeling Communicatie.
Enkele kanttekeningen:
Het is een mooi onderzoek dat zicht geeft op de stand van zaken op intern social mediagebruik in Nederland.
Gebruik: In navolging van Brzozowski, Sandholm en Hogg gaat Evolve er vanuit dat de deelname van management een voorwaarde voor succes is. Jammer dat deze internationale resultaten over zijn genomen voor dit Nederlandse onderzoek. In de resultaten lijkt de aanname nu bevestigd te worden. Veel Nederlandse organisaties denken dat we in Nederland minder hiërarchisch denken. Met een neutraler uitgangspunt hadden we hier wellicht meer over te weten kunnen komen.
Borging: De onderzoekers waarderen communities als onderdeel van het primair proces als hoogst haalbare doel. Dat lijkt me ambitieus. Ik denk dat veel organisaties communities juist inzetten om dialoog te bevorderen en kennis te delen.
Evolve heeft met dit onderzoek een beeld geschetst van de stand van zaken van interne social media in Nederland. Dit beeld zal beginnende organisaties helpen om hun communities beter op te zetten en organisaties die al zijn begonnen zien aanknopingspunten ter verbetering.
Over enkele keuzes in het gebruikte maturity-model is zeker nog discussie mogelijk. Maar feit blijft dat hier en standaard is neergezet. Ik hoop dat dit onderzoek jaarlijks (en internationaal) wordt herhaald. Deze zomer publiceert Evolve nog wetenschappelijk onderbouwd onderzoek naar de factoren voor adoptie. We keep you posted.
Klik hier voor het volledige rapport
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!