Morgen start fase 2 van IBM's InnovationJam. Deze week worden de meest waardevolle ideeën uit fase 1 verder uitgewerkt.
Voor degene die nog niet eerder van de InnovationJam heeft gehoord: ruim 100.000 medewerkers, klanten, partners en zelfs familieleden van medewerkers ontvingen van IBM een uitnodiging om van 24 tot en met 27 juli deel te nemen aan fase 1 van deze gigantische online brainstormsessie. Iedereen werd simpelweg gevraagd mee te denken over innovaties waarmee IBM de komende jaren aan de slag kan gaan.
De resultaten logen er niet om. In totaal: 53.000 ingelogde deelnemers, 37.000 postings, bijna 3 miljoen pageviews en 67 deelnemende bedrijven (buiten IBM zelf). IBM heeft anderhalve maand de tijd genomen om alle informatie te ordenen en te bepalen welke ideeën het verdienen om in fase 2 verder te worden behandeld. En zoals gezegd gaat die fase morgen van start.
Zelf zegt IBM dat dit project over meer gaat dan enkel productinnovatie. Volgens Big Blue is het een verkenning van nieuwe markten en oplossingen voor de organisatie, die hun stempel moeten gaan drukken op ons zakelijke en sociale leven. Maar natuurlijk wordt de publiciteit rond het het initiatief ook gebruikt om aan een vooruitstrevend en vernieuwend imago te bouwen.
Ik denk persoonlijk dat IBM door middel van dit project ook een stukje toekomstvisie laat zien. Iedereen in de omgeving van de organisatie wordt bij het geheel betrokken, het is een ongekend open initiatief, gebaseerd op de 'wisdom of crowds' en creëert een community die gezamenlijk beslissingen neemt.
InnovationJam is gebouwd rond vier thema's die op de inleidende pagina's van de (openbare) website verder worden uitgewerkt:
" title="going.shtml
">Going Places, Finance & Commerce, Staying Healthy en A Better Planet.
Dat het voor IBM meer is dan een proefballonnetje, blijkt wel uit de beloften die het management aan de InnovationJam heeft verbonden. Voor de beste concepten zal er namelijk een ontwikkelingsbudget van maar liefst 100 miljoen dollar te verdelen zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!