5% van de internetgebruikers gebruikt een RSS reader. Of misschien nog wel minder, zo denkt Mark Fletcher, oprichter van Bloglines en spreker op eDay vorige week. Terecht merkt hij op dat RSS nog teveel een technology driven toepassing is. Mensen hebben geen gevoel bij Really Simple Syndication.
Blogs daarentegen mogen al rekenen op zo'n 35% gebruik. Althans, volgens de officiële cijfers. Dat zou juist wel meer kunnen zijn doordat een blog wel erg lijkt op een website en er nergens staat dat het een blog is. Het onderzoek gaat veel meer over de vraag "kent u het begrip blog en zo ja, gebruikt u blogs".
De vraag is dus: hoe maken we van RSS net zo'n succes als de blogs? De vraag is ook of dat wel de goede vraag is.
Grootste verschil tussen RSS en Blogs is de manier waarop je als achteloos mediagebruiker er terecht komt. Een blog gaat helemaal vanzelf, niemand is op zoek naar een blog. Een RSS reader moet je eerst installeren.
Ik ben fan van Safari als RSS reader; intuïtief en simpel. Als ik op een site kom met een RSS feed achter de berichten heb ik het in twee klikken binnen toegevoegd aan mijn 'RSS reader'. En dat is gewoon mijn internetbrowser, dus niks hoeven te installeren. Het nadeel is dat de berichten alleen tevoorschijn komen als ik dat vraag. Terwijl de kracht van RSS natuurlijk ook de actualiteit is. In een desktopreader zie je direct als een nieuw bericht binnen is.
Maar dat verschil is niet erg, het is een verschil in behoefte. RSS is namelijk uiteindelijk maar een ondersteuning van verschillend gebruik. Heel erg Web 2.0: verschillend gebruik leidt tot verschillende toepassingen.
Een product zou een persoonlijke krant kunnen zijn voor mensen zoals ik, die elke avond de hele dag in een overzicht willen. En dan het liefst met een automatische categorisering op basis van tags, op basis van links naar dezelfde pagina's.
Voor anderen die niet kunnen wachten op het laatste nieuws is zou MSN een nieuwsfunctie kunnen bieden (handig omdat je die toch automatisch opstart). Of zijn de speciale toepassingen zoals een Volkskrant nieuwsklikker zeer.
RSS kan ook onderdeel zijn van online dienstverlening. Routenet biedt de service dat via RSS je op de hoogte blijft van de laatste files. Of via RSS de laatste beursberichten. Zulke specifieke informatie sneeuwt nu onder in de berg blogberichten. Daar past een speciale toepassing.
Met al die toepassingen ontstaat staks weer een nieuwe behoefte; een persoonlijk portaal. De nieuwe desktop is een RSS reader. Waar aanbieders hun berichten kwijt kunnen. En je beheert je eigen Identity 2.0 (presentatie verplichte kost voor iedereen die professioneel presenteert). De kunst wordt om als aanbieder je informatiediensten pasklaar voor het persoonlijk portaal te maken.
RSS dat niet als RSS herkenbaar is de sleutel tot succes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!