[Stephan Fellinger] Hierbij mijn colomn voor de maand april voor Tijdschrift voor Marketing. Deze is niet geschikt voor de ervaren Dutch Cowboy lezer die natuurlijk alles al weet, maar bedoeld voor de marketingmanager die door de bomen het bos niet meer ziet rondom de TV en Internet-ontwikkelingen.
Windows Media Center, IPTV, Video on demand, Triple Play, DVR & PVR. Duizelt het u al? Grote kans dat u afhaakt en het allemaal niet meer kan en wil volgen. Daarom een korte stoomcursus met bijbehorende voorbeelden, zodat u op de eerstvolgende borrel indruk kunt maken op uw collega's of uw reclame- cq mediabureau.
Een paar jaar geleden was er WebTV, kastjes van Philips en Sony waarmee je kon surfen en e-mailen op je TV. Het zou een groot succes worden, riepen een aantal deskundigen. Maar in die vorm werd het niks, papa of dochterlief willen liever hun e-mail in alle privacy kunnen lezen, zonder meekijkers naast hun op de bank. En dat surfen met al die tekst en die vaak kleine letters was ook knap vermoeiend.
Inmiddels is WebTV, met dank aan Microsoft, aan een 2e jeugd begonnen. Onder de naam Windows Media Center stimuleert Microsoft het huwelijk tussen TV en Internet. U koopt een PC met deze software en sluit deze aan op uw TV. In combinatie met een breedbandverbinding kunt u als gebruiker TV-programma's, speelfilms, foto's, muziek en andere multimediale zaken gewoon via uw TV-scherm kijken en op uw harde schijf van uw PC bewaren. Daarmee heeft u opeens een DVR of PVR, een Digitale of Personal Video Recorder.
Het vervolg op de huidige Media Center van Microsoft wordt aangevuld met IPTV. IPTV zult u zeggen, wat is dat nu weer? IPTV wil zeggen dat het TV-signaal niet via de traditionele kabel of ether, maar via Internet wordt gedistribueerd. Voorbeeld, eind van dit jaar wil Versatel de rechtstreekse voetbalwedstrijden via Internet gaan distribueren. Veel mensen denken, dat zij die voetbalwedstrijden via hun PC moeten gaan bekijken. Maar u kijkt gewoon via uw televisie, maar het signaal komt via Internet uw huiskamer binnen.
Bij dit soort zaken denkt iedereen gelijk aan interactieve TV, maar ook zonder die interactiviteit van de kijker zijn er veel voordelen. Voor de consument kan een groot voordeel zijn dat hij een reclameblokker kan aanzetten (reclameblok krijgt opeens een andere betekenis), net als veel mensen dat nu al hebben voor sommige Internetreclame. Een ander voordeel: TV, Telefoon en Internet bij dezelfde leverancier afnemen (Triple Play) levert een fikse korting op voor de consument. Geld is vaak het duwtje in de rug, dat dit soort nieuwe technologie nodig heeft (denk aan ADSL). Nog een voordeel, de kijker kijkt een programma op een moment dat het hem of haar uitkomt (Video on Demand). Voor de meerderheid van de huidige TV programma's is er immers geen enkele reden deze live te bekijken, ze zijn toch al eerder opgenomen.
Voordeel voor adverteerders is dat elk kastje in de huiskamer theoretisch de mogelijkheid biedt om kijkdichtheid, bereik en marktaandeel te meten, dit in tegenstelling tot de huidige situatie waarbij wij meer dan 700 miljoen Euro uitgeven op basis van 1240 geplaatste kastjes, in representatieve gezinnen. En voor adverteerders biedt dit ook de mogelijkheid om op bijvoorbeeld huiskamerniveau, te targetten. Daar valt ook nog wel wat mee te besparen als adverteerder.
In Duitsland wordt een softwareprogramma aangeboden waarbij live TV-programma's direct op het Internet gezet kunnen worden, met een vertraging van een paar seconden. "Maar waarom zou u dat doen?". Uw buurman heeft dat abonnement op die voetbalwedstrijden van Versatel, terwijl u weer de beschikking heeft over andere zenders. Door ze allebei via het Internet (Live) beschikbaar te stellen, kunt u allebei kijken. Net zoals uw zoon of dochter hun MP3's deelt. Wel illegaal, maar o zo populair.
Wat u uiteindelijk mag onthouden is het volgende. De vraag: "Internet of TV?" is niet relevant meer. Er ontstaat een situatie waarbij de consument naar een beeldscherm kijkt en waarbij hij of zij niet weet (en wil weten) of dit nu een computer- of een TV-scherm is, het is een scherm. Dit scherm is aangesloten op een box, noem het ding een pc of een setup-box, totaal niet relevant voor de consument. Tot slot kan die box via de TV kabel, via adsl of via de ether gevoed worden met een signaal, ook dit zal de consument niet echt interesseren.
Het leven is eenvoudiger dan u denkt, het is gewoon een plat scherm!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!