Door het gedrag van de internetgebruiker te volgen binnen het Google Content netwerk, bouwt Google een profiel dat adverteerders kunnen gebruiken om banners te vertonen op basis van vertoonde interesse van gebruikers. In principe wrodt iedere internetgebruiker automatisch ingedeeld binnen een interesseprofiel. Google biedt - vooralsnog als enige online exploitant - echter wel de mogelijkheid om dit profíel aan te passen met de Ads Preference Manager. Uitschakelen van het volgsysteem kan ook door het downloaden van een plug-in.
In de vandaag verschenen uitgave van Adformatie uit Rick van der Heijden, voorzitter van de taskforce behavioural targeting van het IAB, kritiek op de door Google gelanceerde 'digitale ja-nee sticker'. Hoewel hij het afmeldsysteem op zich toejuicht, ziet hij het als een bezwaar dat Google deze alleen voor het eigen netwerk aanbiedt. Daardoor dreigt het risico van verschippering als ook andere partijen een dergelijke service aanbieden. Liever zou Van der Heijden een overkoepelend systeem zien dat breed gedragen wordt door de branche.
Anoek Eckhardt, woordvoerder van Google Nederland, laat weten dat Google bereid is tot overleg met andere partijen. Een gezamenlijke aanpak ten aanzien van de Ads Preference Manager heeft wat haar betreft voordelen 'in termen van transparantie en keuze voor gebruikers'. Overigens merkt ze op dat Google voor de opt-out plug in al een opensource oplossing heeft ontwikkeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!