Internet was daar - en is in veel organisaties nog steeds - een vreemde eend in de bijt. En dat vinden veel marketeers lastig. Overigens, als ik praat over marketeers, dan bedoel ik ook professionals in communicatie, PR, klantenservice, productmanagement, et cetera. Een brede en niet-afgebakende definitie dus. Het zijn de collega’s die je dagelijks nodig hebt om internet binnen een organisatie succesvol te maken.
Die marketeers ben ik in hokjes gaan plaatsen. Een beetje als een spel, maar ook als serieus hulpmiddel om voor mezelf overzichtelijk te maken hoe je met collega’s om moest gaan. Na mijn vertrek uit Zaandam heb ik als zelfstandige veel andere organisaties van binnen mogen zien. En door de jaren heen heeft de ‘typologie van marketeers’ stand gehouden. Sterker, het werkt keer op keer bevestigd. Dergelijke marketingtypes zitten overal! Dat gaf altijd een leuk verhaal bij presentaties en trainingen (“Ja, mijn baas is een échte tijdschriftenlezer” of “Man, mijn hele afdeling bestaat uit Medianderthalers”).
Echter... sinds kort klopt het niet meer. En dat is goed nieuws! Ik zie het bij allerlei klanten en in trainingen en workshops (zoals vorige week nog op de RSLT Summerschool). Maar laat ik eerst de ‘oude’ driedeling van marketeers nog eens toelichten:
De Medianderthaler
Blijft vasthouden aan traditionele media (wat op zich prima kan zijn) zonder de kansen van nieuwe media te zien of te willen zien (en dat is niet zo prima). Meestal oude rotten in het vak ‘die je niets meer hoeft te vertellen’. Doet het nog steeds goed in organisaties met ruime budgetten.
De Tijdschriftenlezer
Leest van alles en nog wat (tijdschriften in de brede zin van het woord: vakbladen, vaksites, blogs, nieuwsbrieven, etc) over de ontwikkelingen op interactieve communicatie. Spreekt foutloos nieuwe media-jargon. Denkt dat het al 2012 is, maar vergeet dat hij zelf (én erger: zijn organisatie) in werkelijkheid nog niet klaar is voor 2009. Doet het goed in vergaderingen en op borrels waar direct presteren niet aan de orde is.
De Optimist-realist
Weet wat er aan technische en sociale ontwikkelingen speelt, ziet de kansen daarvan, maar laat zich niet gek maken door wat er (technisch) kán. Kijkt liever naar wat voor de organisatie én voor de klant relevant is. Overziet ook de consequenties van het inzetten van bijvoorbeeld social media, bijvoorbeeld op gebied van organisatie- en mentaliteitswijziging, integrale communicatie, verhouding tussen marketing en e-commerce.
En dan nu: een nieuwe groep marketeers
Hoewel de drie groepen uiteraard nooit 100% van de marketeers hebben beschreven en er bovendien tussenvarianten bestaan, kwam ik een heel eind met deze driedeling. Maar nu niet meer.
Er is een nieuwe, snel groeiende, groep bestaat uit marketeers die niet lijken op Medianderthalers en Tijdschriftenlezers. Maar ze zijn ook nog geen Optimist-realisten. Dat vinden ze zelf vooral. En deze groep is in mijn ogen inmiddels groot genoeg om toe te voegen aan de ‘oude’ typologie.
Die nieuwe marketeers zijn marketeers die zich kwetsbaar op kunnen te stellen. Marketeers die gewoon durven toe te geven dat ze de ontwikkelingen niet bij kunnen houden. Marketeers die zich graag laten bijpraten en laten prikkelen. Marketeers die (bijna) aandurven om tegen hun bazen te zeggen dat het anders moet. Dat is een goede ontwikkeling en een mooie basis voor verandering. (Nu moeten alleen de bazen nog mee.)
Herkent iemand dit beeld? Of juist niet? Wie heeft een suggesties voor een naam voor die nieuwe groep?
Ik hoor het graag, want eh... ook ík weet het niet allemaal.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!