Niets fijner voor marketeers en ondernemers om enige voorkennis te vergaren over hetgeen dat komen gaat. Voorkennis die leidt tot voorsprong op je buurvrouw de concurrent en daarmee zijn trendcongressen zoete koek zijn voor ons brandshapers. 2014 en Beyond het trendcongres van Second Sight stond geheel en al in het teken van de Disruptive Age, volgens Steve Oklyn bestaande uit pakweg drie perioden: de Disruptive Era (2008-2013), The Great I.
De toekomst is niet te voorspellen zo benadrukte Barbara van Veen: “ The future is not random, you can calculate the odds, but there are too many events that need to be calculated” Bekijk daarom altijd de alternatieven en gaandeweg krijg je intuïtie voor het meest waarschijnlijke scenario. Komende weken licht ik een paar van de gepresenteerde alternatieven eruit die mij bij de strot grepen en voeding zijn voor marketing 3.0… te beginnen met
Generation HD
Om een beeld van de toekomst te krijgen zul je je moeten richten op het begrijpen van jongeren, want zij gaan de toekomst maken aldus Tom Palmaerts Trendwatcher of the Year 2013. Genration Y is nu in volle opmars en het is nooit precies te zeggen waar een generatie ophoudt en een nieuwe begint, maar de jonge twintigers en teenagers van nu, lijken een nieuwe generatie te vormen.
Een nieuwe generatie die wordt aangeduid als generation HD, Generation Hyper Definition oftewel Generation Head Down. Daar waar de eind twintigers en dertigers een eindeloos positief wereldbeeld hebben, de nieuwe optimisten die alles willen delen, de wereld een broedplaats vinden voor geluk en nieuwe kansen, is de indruk van Palmaerst dat Gen HD, net zo disruptive zal zijn als de tijd waarin ze opgroeien. Geen rozengeur en een connected world, hun motto luidt: 'Everything is f*cked, everything is ok'.
Zombies and Privacy
Jongelieden die simpelweg niet zo goed weten wat ze van de toekomst kunnen verwachten, sterker nog daar zelfs angstig voor zijn. Immers alles is al uitgevonden, beleefd, geschreven, ontworpen.
Waar valt nog iets aan toe te voegen? Waar generation Y zich vergreep aan de romantiek van vampiers, zijn zombies de nieuwe iconen, rauwer, harder apocalyptischer dan ooit. Vrouwelijke vechtmachines zijn de nieuwe helden, ze zijn gespierd en ruig. Aan de nieuwe Lara Crofts lijkt geen greintje erotiek meer te ontdekken. Generarion HD, ze zijn anarchistisch en zetten zich fel af tegen de heersende orde van overheid en commerciële instanties die massaal gewantrouwd worden. Privacy is voor hen een big big issue.
Er worden kledingstukken ontwikkeld die WIFI-blokken, er is al behang dat hetzelfde doet, ze zoeken naar een nieuw soort anonimiteit. Zo gebruiken jongeren vaker maskers of avatars op hun social media, ze willen onherkenbaar zijn. Goed doen voor anderen, maar dan wel onzichtbaar. #unselfie
Ugly is Beauty
Hun gevoel voor schoonheid en esthetiek zal dwars ingaan tegen alles dat wij nu mooi vinden. Uglyness kan zelfs het nieuwe mooi worden. Denk aan prints die wij nu als smakeloos en ordinair zouden betitelen, de vervorming van schoonheid, de fettisj voor gehandicapte lijven.
Palmaerts schetst een donker beeld van de nieuwe jongere, waarbij mij een Rolling Stones gevoel bekruipt: vechtende boze jonge mannen en vrouwen die in het Kurhaus vorm zullen geven aan een toekomst die wij nog onmogelijk kunnen begrijpen. Underground, rauw, hard en puur zijn elementen die merken kunnen inzetten om te dealen met deze future generation.
Disruptive marketing lijkt op zijn plaats om deze club te bedienen, merken die de status quo durven te betwisten, schokkerende beelden de ether in slingeren en veel vooral heel veel met video zullen communiceren. Plan komend jaar dan ook maar een workshop occult, horror en apocalyps in met je team om een beetje gevoel te krijgen bij de content van de toekomst. Hoe het ook zal zijn, Palmaerts voorziet een mega generatiekloof, die marketeers, ouders en overheden flinke hoofdpijn zal bezorgen in de komende decennia.
Meer lezen: www.trendwolves.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!